Accelerators dotterbolag SyntheticMR erhåller CE-märkning av sin produkt

SyntheticMR har fått klartecken för CE-märkning av sin produkt SyMRI Suite för effektivisering av MR undersökningar.

CE-märkningen har varit en förutsättning för försäljning till slutkund och innebär att vi kan påbörja försäljningen till utvalda kunder, i första hand i norden, under 2009, säger Marcel Warntjes, VD för SyntheticMR.

SyntheticMR AB utvecklar analys- och avbildningsmetoder för syntetisk magnetresonans, (Syntetisk MR) och bolaget har idag ett distributionsavtal med det svenska företaget Sectra för produkten SyMRI Suite.

Syntetisk MR är en ny teknik för MR-undersökningar som via nyutvecklad mjukvara på redan existerande MR-utrustning drastiskt förkortar tiden för MR-avbildning och ökar avbildningarnas kvalitet. Undersökningstiden per patient minskar därmed, vilket i sin tur leder till att MR-utrustningens tillgänglighet ökar. Syntetisk MR kan integreras i MR-programvara och därigenom förbättra analysen och öka effektiviteten hos redan befintliga MR-system.

MR är ett snabbt växande fält där innovationer och framsteg så som förbättrad noggrannhet och starkare magnetfält lett till förbättrad klinisk användning. Syntetisk MR möjliggör att syntetiska bilder kan skapas och att analysen kan göras snabbare, med färre skanningar per patient, kortare hanteringstider och ökad diagnostisk kvalitet.

För ytterligare information kontakta Andreas Bunge VD för Accelerator på +46 70 8 24 25 25 eller Marcel Warntjes, VD för SyntheticMR på +46733 89 04 07

SyntheticMR AB utvecklar analys- och avbildningsmetoder för syntetisk magnetresonans, Syntetisk MR, som hjälper sjukhuspersonal att drastiskt förkorta den tid som behövs för MR-avbildningar per patient och ökar därmed MR-utrustningens tillgänglighet. Andra fördelar med Syntetisk MR är ökad prestanda för den redan befintliga bildanalysutrustningen och möjligheten att göra färre, men mer precisa MR-avbildningar.

För vidare information besök www.syntheticmr.se

Accelerator Nordic AB är en koncern med aktivt ägande i ett antal utvecklingsintensiva svenska företag inom BioPharma och Medicinsk Teknik. Accelerators bolag har en exponering mot stora marknader så som onkologi (cancerterapi), bilddiagnostik samt ortopedi. Accelerators affärsmodell är att licensiera ut eller sälja projekt. Accelerator fokuserar på projekt i verifieringsfas med produkter där det finns en tydlig marknad och stora industriella partners. Accelerator Nordic AB är noterat på Aktietorget.

För vidare information, besök www.acceleratorab.se

• synthetic mr