Accelerators nyemission fulltecknades

Accelerator Nordic ABs företrädesemission vars teckningsperiod löpte från 19 november - 3 december 2010, har fulltecknats. Företrädesemissionen tillför Accelerator cirka 53 miljoner kronor före emissionskostnader

Emissionen tecknades till cirka 77 procent med stöd av företrädesrätt och cirka 2 procent tecknades utan stöd av företrädesrätt. Resterande aktier, motsvarande 21 procent av emissionen tecknades av garanterna Berinor B.V. och Zimbrine Holding B.V, som kontrolleras av huvudägarna Peter Lindell respektive Staffan Persson.

Emissionen är därmed fulltecknad och Accelerator tillförs ca 53 miljoner kronor före emissionskostnader.

Genom företrädesemissionen ökar antalet aktier med 13 235 260 aktier och varigenom bolagets aktiekapital ökat till 92 646 823 kronor fördelat på 92 646 823 aktier.

Efter det att aktiekapitalökningen har registrerats av Bolagsverket kommer betalda tecknade aktier (BTA) i företrädesemissionen att omvandlas till nya aktier. Handel i de nya aktierna beräknas kunna påbörjas på Aktietorget omkring det datum då de nya aktierna registreras på tecknarens VP-konto eller depå.

Erik Penser Bankaktiebolag har agerat finansiell rådgivare till Accelerator i samband med företrädesemissionen.

Andreas Bunge, VD Accelerator Nordic AB, tfn 070 8 24 25 25

Accelerator Nordic AB är en bolagsgrupp inom life science, vars främsta mål är att bygga värde. De sex bolagen i gruppen fokuserar på stora medicinska behov och fyra av dem har nått kommersialiseringsfas. Läkemedelsföretaget PledPharma, som har två projekt i fas II, förbereds för avknoppning. Av de andra företagen verkar flera inom nanoteknik. De två medicintekniska bolagen, Synthetic MR och OptoQ, har båda produkter som är färdiga för marknaden. Största ägare i Accelerator är Staffan Persson, Peter Lindell, Andreas Bunge och Länsförsäkringar Småbolagsfond. Aktien noteras på Aktietorget. För mer information, se www.acceleratorab.se

• nyemission
  • staffan persson