AddBIO: Kliniska resultat - implantat med bisfosfonat sitter bättre fast i ben

Accelerators dotterbolag AddBIO har utvecklat Zolidd®, ett patenterat nanolager som frisätter bisfosfonat, ett benstärkande läkemedel, för ortopediska och dentala implantat. En klinisk forskningsstudie som genomförts vid universitetssjukhuset i Linköping visar att dentala implantat som behandlats med bisfosfonat sitter bättre fast i benet.

Miljoner människor världen över har tandimplantat, dvs. titanskruvar insatta i käkbenet som fäste för konstgjorda tänder. När dessa sätts in händer ofta att patienten inte får tugga med implantatet under en lång tid, då benet som skruven sitter i inte håller för detta. Först efter flera månader har benet runt skruven läkt och blivit tillräckligt starkt för att patienten ska kunna återfå normal tuggfunktion.

”Resultaten från studien visar att lokal bisfosfonat ger ökad stabilitet, vilket innebär att man skulle kunna förkorta tiden till att återfå normal tuggfunktion och därmed minska lidandet för patienten”, säger professor Per Aspenberg, överläkare vid universitetssjukhuset i Linköping och en av grundarna till AddBIO.

Zolidd är den första applikationen från en plattformsteknologi för lokal frisättning av läkemedel från implantat, framtagen av professor Per Aspenberg och professor Penti Tengvall vid Linköpings universitet. Ett nanometertunnt proteinskikt fästs på metallytan och bisfosfonat fästs på proteinet. När bisfosfonatet sedan frisätts från implantatytan uppnås en lokal effekt som ger ökad stabilitet. I den nu avslutade studien testades en prototyp av Zolidd för att frisätta bisfosfonat enligt denna metod.

Sexton patienter fick vardera minst två implantat, ett vanligt och ett likadant som ytbehandlats enligt ovan. Varken patient eller tandkirurg visste vilket implantat som var behandlat och vilket som inte var det. Efter 6 månader kunde man mäta att den behandlade skruven i 15 av de 16 patienterna satt avsevärt mycket bättre fast i benet. Redan efter 2 månader såg man på röntgen positiva förändringar intill de behandlade skruvarna. Det förekom inga komplikationer.

”Detta är en oerhört viktig studie för AddBIO. Med stöd av dessa resultat är vi nu redo att ta nästa steg vad gäller kommersialisering av Zolidd”, säger Trine Vikinge, VD på AddBIO.

Studien utfördes av Jahan Abtahi, vid Institutionen för klinisk och experimentell medicin, Hälsouniversitetet, Linköpings, med stöd av Per Aspenberg. Den har nu publicerats online i den ansedda vetenskapliga tidskriften BONE (http://dx.doi.org/10.1016/j.bone.2012.02.001) .

Ytterligare en klinisk studie med Zolidd pågår och utförs på patienter som genomgår knäledsdistraktion. Knästudien, som utförs vid sjukhuset i Hässleholm, ska visa om implantat med Zolidd får bättre fäste i smalbenet och knäleden än implantat utan denna beläggning och förväntas vara klar i början av 2012.

För ytterligare information kontakta Andreas Bunge, VD Accelerator Nordic AB, +46 70 824 25 25.

• ortopediska implantat
  • dentala implantat
  • per aspenberg
  • bisfosfonat

Accelerator Nordic AB är en bolagsgrupp inom Life Science, inriktad på ”Imaging Software” och ”Medical Nanotechnolgy”. Bolagen i gruppen fokuserar på stora medicinska behov och flera av dem har nått kommersialiseringsfas. SPAGO Imaging utvecklar ett kontrastmedel som har potential att avsevärt förbättra den diagnostiska nyttan av MR-undersökningar. AddBIO har utvecklat en teknik för bättre infästning av ortopediska implantat som är i klinisk fas. SyntheticMR’s programvara för effektivare MR-undersökningar har tagits i kliniskt bruk under 2011. Största ägare i Accelerator är Staffan Persson, Peter Lindell, Andreas Bunge och Länsförsäkringar Småbolagsfond. Aktien listas på Aktietorget. För mer information, se www.acceleratorab.se .