Nationellt uppfinnarpris till Accelerators dotterbolag AddBIO AB

AddBIO har blivit premierade för sina banbrytande produkter inom kirurgisk ortopedi och kom på andra plats i den nationella tävlingen om det prestigefyllda Skapastipendiet 2010.

AddBIO AB prisades för sin medicinska revolution Skruvcoat, som gör det lättare att laga benbrott hos personer med benskörhet samt minskar komplikationer efter kirurgiska ingrepp vid frakturer. Hemligheten är en tunn hinna med proteiner och läkemedlet bisfosfonat på skruvar och implantat som stärker skelettet lokalt och därmed ökar fixeringen.

Tidigare i år fick AddBIO det regionala Skapastipendiet i Östergötland och därmed en finalplats till den nationella tävlingen. Nu har AddBIOs arbete belönats med en andra plats i den nationella tävlingen och ett stipendium om 100 000 kr.

Accelerator är väldigt stolta och glada för AddBIOs framgångar. Skapastipendiet visar att bolaget ligger i framkant när det gäller produktutveckling inom kirurgisk ortopedi”, säger Andreas Bunge, VD Accelerator Nordic AB

Varje år delar stiftelsen SKAPA ut ett nationellt utvecklingsstipendium till minne av Alfred Nobel. Stipendiet är ett av landets största och mest prestigefyllda pris för uppfinnare. Syftet är att uppmuntra och stimulera tekniskt nyskapande och kreativitet som har kommersiella möjligheter.

För ytterligare information kontakta:

Andreas Bunge, VD Accelerator Nordic AB, telefon 0708 24 25 25

• addbio
  • implantat
  • kirurgisk ortopedi

Accelerator Nordic AB är en bolagsgrupp inom life science, vars främsta mål är att bygga värde i dotterbolagens befintliga produkter.  De sex bolagen i gruppen fokuserar på stora medicinska behov och fyra av dem har produkter som nått kommersialiseringsfas. De två medicintekniska bolagen, Synthetic MR och OptoQ, har båda produkter som är färdiga för marknaden. Läkemedelsföretaget PledPharma bedriver två fas II-studier och även AddBIO har inlett kliniska studier. Största ägare i Accelerator är Staffan Persson, Peter Lindell, Andreas Bunge och Länsförsäkringar Småbolagsfond. Aktien är noterad på Aktietorget.

För mer information, se www.acceleratorab.se