SyntheticMR säljer första programvarulicensen till Bern

Accelerators dotterbolag SyntheticMR har tillsammans med sin distributör Sectra fått första ordern på programvaran SyMRI Suite från institutet för rättsmedicin vid Berns universitet. Programvaran kommer att höja kvaliteten i samband med virtuella obduktioner.

– Syntetisk MR ger oss större säkerhet och högre effektivitet i vårt arbete, säger Professor Michael Thali, chef för institutet för rättsmedicin vid Berns universitet.

SyMRI Suite introducerades på marknaden i början av 2010. Berns universitet är den första av en handfull pilotkunder som valt att köpa programvaran.

Programvaran är utvecklad för att förbättra och snabba upp MR-undersökningar. Normalt tas flera bildsekvenser med olika kamerainställningar vid en MR-undersökning. Med SyntheticMR:s programvara inhämtas tillräckligt med data från en enda bildsekvens varefter man syntetiskt kan återskapa bilder från en mängd olika kamerainställningar. Vidare kan vävnad kvantifieras, identifieras och volymbestämmas.

– Affären med institutet för rättsmedicin vid Berns universitet är inte bara en bekräftelse på värdet som SyMRI Suite ger som diagnosstöd utan också starten på ett mycket intressant samarbete med ett institut som är världsledande inom patologi, säger SyntheticMRs VD Marcel Warntjes.

– Vi är glada att SyntheticMR nu är igång med försäljning. Att det är Bern som är först visar att produkten möter internationellt intresse och att programvaran har flera användnings­områden, säger Accelerators VD Andreas Bunge.

MR-undersökningar har ökat stadigt sedan 1980-talet. MR-teknik är bra för att exempelvis se tumörer, artärbrock, tillståndet i organ som exempelvis hjärta, lever, njurar och hjärna och i olika mjukdelar.

Accelerator Nordic AB äger 64 procent av SyntheticMR AB.

För ytterligare information kontakta:

Andreas Bunge, VD Accelerator Nordic AB, telefon 070 – 824 25 25

SyntheticMR AB utvecklar analys- och avbildningsmetoder för syntetisk magnetresonans (MR), Syntetisk MR, som hjälper sjukhuspersonal att drastiskt förkorta den tid som behövs för MR-avbildningar per patient och ökar därmed MR-utrustningens tillgänglighet. Andra fördelar med Syntetisk MR är ökad prestanda för den redan befintliga bildanalysutrustningen och möjligheten att göra mer precisa MR-bedömningar. För vidare information besök http://www.syntheticmr.se/

Accelerator Nordic AB är en bolagsgrupp inom life science, vars främsta mål är att bygga värde. De sex bolagen i gruppen fokuserar på stora medicinska behov och fyra av dem har nått kommersialiseringsfas. De två medicintekniska bolagen, SyntheticMR och OptoQ, har båda produkter som är färdiga för marknaden. Läkemedelsföretaget PledPharma bedriver två fas II-studier och även AddBIO har inlett kliniska studier. Största ägare i Accelerator är Staffan Persson, Peter Lindell, Andreas Bunge och Länsförsäkringar Småbolagsfond. Aktien noteras på Aktietorget. För mer information, se www.acceleratorab.se

• sectra
  • synthetic mr