AccorHotels i ytterligare global expansion: Strategiskt partnerskap med Rixos Hotels + Managementavtal med Brazil Hospitality Group

AccorHotels fortsätter sin expansion globalt, den här gången inom lyxsegmentet genom det nya strategiska partnerskapet med Rixos Hotels, kända för sina lyxresorts och hotell i Turkiet, Förenade Arabemiraten, Egypten, Ryssland och Europa. Samtidigt ingår gruppen även ett managementavtal med Brazil Hospitality Group om driften av 26 hotell i Brasilien.

Rixos Hotels är känt som ett av Turkiets och Mellanösterns ledande lyxhotellkedjor. Det strategiska partnerskapet innebär ett långsiktigt joint-ventureavtal, där AccorHotels kommer att äga 50 procent. I samband med detta adderas 15 ikoniska hotell till hotellgruppens portfölj. Hotellen ligger i Turkiet, Förenade Arabemiraten, Egypten, Ryssland och Europa. Fem av dessa kommer dessutom att göras om till några av AccorHotels varumärken.

– Detta nya partnerskap innebär många fördelar. Det gör det möjligt för oss att bli en resortoperatör på en växande marknad och att komplettera vårt erbjudande med ännu fler attraktiva turistdestinationer. Dessutom tar det oss ett steg närmre vår ambition att öppna hotell i stora underhållningskomplex, vilket innebär många nya möjligheter både när det gäller kundupplevelse och utvecklingsstrategi, säger Sébastien Bazin, koncernchef och styrelseordförande för AccorHotels.

Managementavtalet med Brazil Hospitality Group (BHG) innebär att AccorHotels kommer att ta över driften av 26 hotell på den brasilianska marknaden. Affären är värd ca 60 miljoner Euro och beräknas gå igenom under fjärde kvartalet 2017.

BHG är Brasiliens tredje största hotellföretag. Portföljen innehåller ekonomi-, mellanklass- och lyxhotell i framförallt Rio de Janeiro och Sao Paulo och kompletterar väl AccorHotels existerande erbjudande. Hotellen kommer att genomgå stor renovering och senast 2019 kommer de att vara omgjorda till ibis, ibis Styles, ibis Budget, Mercure, Novotel, Mama Shelter, MGallery och Pullman.

– Brasilien är idag ett möjligheternas land. Den här transaktionen är en ny milstolpe i AccorHotels historia i landet, där vi har varit ledande i decennier. Vi kommer att tillföra marknaden nya hotell och samtidigt öka varumärkeskännedomen i alla segment. Dessutom förankras vår relation med BHG ytterligare, vilket öppnar för många möjligheter även i framtiden, säger Sébastien Bazin.

• Semester

• brazil hospitality group
  • bhg hotels
  • rixos hotels
  • global expansion
  • expansion
  • partnerskap
  • sébastien bazin

AccorHotels är en världsledare inom resa och livsstil samt en digital innovatör som erbjuder unika upplevelser vid mer än 4100 hotell, resorts och bostäder, samt över 3000 exklusiva privata hem runt om i världen. I 95 länder har koncernen kompetens som både investerare och operatör genom divisionerna HotelServices och HotelInvest. Portföljen innehåller flera internationellt kända lyxmärken som Raffles, Fairmont, Sofitel Legend, SO Sofitel, Sofitel, onefinestay, MGallery by Sofitel, Pullman och Swissôtel. Där återfinns även populära mellanklass- och boutiquehotell såsom 25hours, Novotel, Mercure, Mama Shelter och Adagio, samt ekonomiklasshotell som JO&JOE, ibis, ibis Styles, ibis budget och regionala varumärken som Grand Mercure, The Sebel och hotelF1. AccorHotels erbjuder innovativa helhetstjänster som följer kunden genom hela reseupplevelsen, inte minst genom det senaste förvärvet av John Paul, världsledande inom conciergetjänster.

Med en oöverträffad samling av varumärken och en rik historia som spänner över nästan fem decennier har AccorHotels, tillsammans med sitt globala team med mer än 240 000 engagerade medarbetare, en målmedveten passion för att alla gäster ska känna sig välkomna. Hos AccorHotels har gästerna tillgång till ett av världens mest givande hotellojalitetsprogram – Le Club Accorhotels. Hotellkoncernen är även aktiv i sitt engagemang för samhällsmedborgare, för en hållbar utveckling och solidaritet genom PLANET 21 – ett omfattande program som sammanför medarbetare, gäster och partners för att driva en hållbar tillväxt.

Boka hotell: http://www.accorhotels.com