ACG-Gruppen blickar framåt efter rekordår

Ett av de bästa resultaten någonsin i företagets 47-åriga historia, 50 procents soliditet, den starkaste produktportföljen genom tiderna och skuldfria.

Det handlar om ACG Gruppen i Borås, med de båda tekorelaterade dotterbolagen ACG Nyström och ACG-Accent i portföljen. Koncernchefen Per-Olof Hyggen förklarar den positiva utvecklingen:

- Under de två senaste åren har vi genomfört en rad olika åtgärder, som skapat en finansiell stabilitet i bolaget. Vi har gått från fem olika verksamheter till tre, som är mer realistiskt för oss att kunna utveckla i framtiden.  Sammantaget ger detta möjlighet att dels investera i marknaden, dels i nya produkter. Nu är dags att göra ett rejält avstamp.

Ett av ACG-gruppens dotterbolag, Nordens ledande leverantörer av maskiner och industriellt kunnande för textil- och konfektionsindustrin ACG-Nyström, introducerade nyligen ett eget klädhanteringssystem för arbetskläder  Conique:

- Det är definitivt en av de största händelserna i företaget historia och samtidigt en naturlig utveckling. Till detta ska läggas att affärsområdet har en otrolig tillväxtpotential, säger Per-Olof Hygren, som kom till ACG-Gruppen i  augusti 2005 från skyddsklädertillverkaren Fristads.

ACG Nyström har tillsammans med Berendsen, ett av Europas ledande textilserviceföretag, varit med och utvecklat föregångaren Unimat som Boråsföretaget framgångsrikt säljer inom EU sedan ett år tillbaka. Per-Olof Hygren igen:

- Conique är vår första renodlade eget framtagna industriella produkt. Tack vare samarbetet med Berendsen vågar vi gå ut på nya marknader som Japan, Sydkorea och Nordamerika. Det är en kvalitetsprodukt som håller toppklass.

Per-Olof Hygren ser också stora tillväxtmöjligheter för ACG-Accent, Sveriges ledande tillverkare av transfers:

- De har haft en stadig tillväxt under flera år både vad gäller omsättning och resultat. Bolaget, som har två produktområden transfers och etiketter, har byggt upp ett bra koncept vad gäller kvalitet och logistik. Där ingår lager i Hong Kong och Sverige samt ett som är på gång i Kina.

Historiskt sett har ACG-gruppen prioriterat affärer med östra Europa:

- Det beror på företagets ägare Reimar Westerlind. Han började göra affärer i det gamla Sovjetunionen. Idag ser vi Ukraina som en av våra mest intressanta tillväxtmarknader för exempelvis brodyrmaskiner, säger Per-Olof Hygren och tillägger att man medvetet håller sig borta från exempelvis Norge, Danmark och Tyskland till förmån för östra Europa.

Fem företag blev tre under förra verksamhetsåret. Ren ekonomiskt handlar det om 100 miljoner kronor mindre i omsättning. Per-Olof Hygren tänker ta tillbaka det på följande sätt:

- Det ska ske genom ett fortsatt hårt arbete med att utveckla våra befintliga marknader speciellt Baltikum, samtidigt som vi tittar på eventuella förvärv inom de branscher som vi finns.

Läs mer om ACG-Gruppen på http://www.acg.se/

Kontaktperson: PO Hygren, 033 17 88 18

• Textilindustri