Stororder till ACG Nyström från markistillverkare

Sveriges ledande leverantör av maskiner och industriellt kunnande för textilindustrin, ACG-Nyström i Borås, har fått en order på en komplett anläggning för konfektionering av markiser värd 2,6 miljoner kronor. Beställare är Finspångs Solskydd och Syfabriken Tärnan, som gör investeringen inför en kommande fusionering mellan de båda bolagen i januari nästa år.

Ingvar Olsén är projektansvarig vid ACG Nyström:

- Det är den största enskilda ordern hittills för oss när det gäller den här typen av avancerade textilmaskinsystem. Oerhört positivt att företagen vågar investera i dessa tider med rådande finansskris.

Anläggningen, som tillverkas av världsledande textilmaskinproducenten Jentscheman i Schweiz, består av sex olika enheter. En 7,5 meter lång och 1.80 meter bred tillskärningsenhet, en sömnadsautomat och fyra maskiner avsedda för efterbearbetning.

Ingvar Olsén säger att de båda östgötaföretagen, som tidigare haft ett samarbete, själva valt att ha kontroll över tillverkningen för att kunna sänka sina kostnader:

- Hittills har de köpt färdigkonfektionerat material på marknaden. I och med sammanslagningen nästa år så blir de så stora att de av bland annat leveransskäl vill försäkra sig om egen produktion.

Enligt Ingvar Olsén är den främsta fördelen med Jentschemans anläggning, som motsvarar textilmaskinerna Rolls Royces, dess supereffektivitet och höga automatiseringsnivå:

- Den klarar det mesta automatiskt från hur många våder som krävs till fotocellmätning, ultraljudsskär och sömmad samt efterbearbetning. Ett otroligt kostnadseffektiv system.

ACG Nyström, som etablerades 1921, marknadsför avancerade system och maskiner från marknadsledande leverantörer över hela världen. Huvuddelen säljs till företag som har någon textil anknytning men också inom andra sektorer i takt med den tekniska utvecklingen.Bland produkterna märks, förutom ultraljudstekniken för sammanfogning av plastmaterial och markisväv, vattenskärsteknik för tillskärning av andra material.ACG Nyström är framför allt ett kunskapsföretag, som ser framtiden an med tillförsikt. Erfarenheterna från textilindustrin öppnar ständigt nya tillämpningsmöjligheter för system och maskiner. Hela ACG Gruppen omsätter 280 miljoner kronor.

Kontaktperson Ingvar Olsén, ACG-Nyström, 033 17 88 00.

• Textilindustri