Pressmeddelande -

Psykologisk illusionist Anthony Charles Heads ska ut på höstturné med den kusliga salongsshowen ANDEN I GLASET.

Under höstens mörker ska en show utan dess like i Sverige ute på turné. ANDEN I GLASET är en live show från Anthony Charles Heads – Sveriges främste Mentalist & Psykologiska illusionist. Showen är en unik blandning av illusion, psykologisk manipulation, vilseledning, beteendekontroll, berättelsekonst och skådespeleri med 1800-talet som smaksättning.

”Showen är en hyllning till 1800-tals seans och spiritismen men med glimten i ögat - allt är inte som det verkar eftersom det är jag som manipulerar fram alla paranormala fenomen och händelser genom Mentalism,” säger Anthony själv.

Mentalism är en scenkonst som grundades i slutet av 1800-talet som en vidareutveckling av metoderna som användes under seanser. De som utövar Mentalism skapar nästan “övernaturliga” händelser genom att blanda psykologi med principer från magiföreställningar t.ex. vilseledning .Trots att Anthony är en psykologisk illusionist påpekar han att han inte är en trollkarl och showen inte är en barnvänlig trolleriföreställning.

”Här finns det inga korttrick eller trolleri,” säger Anthony. ”Min show är för vuxna - den är mer omfattande än ett magitrick och bygger istället på hur hjärnan fungerar, stämningen i rummet, mental påverkan, förväntan och fruktan inför höstens kusliga kvällar. Vissa delar av showen är småläskiga och nästan obehagliga. Jag har haft folk som svimmar av, skakar av rädsla, blundar och darrar och t.o.m. springer ut från salongen. Allt beror på hur din hjärna reagerar. Det finns en 15 årsgräns av en anledning.”

Medan publiken gapar och flämtar återskapar Anthony “paranormala” fenomen i denna viktoriansk-inspirerade show. Publiken vet aldrig vad som är äkta, manipulerat eller bara bluff medan de bevittnar oförklarliga demonstrationer insvept i en intim men kuslig och hemlighetsfull stämning.

”Idag skrattar vi åt personer från förr som lurades så lätt men när ni själva har upplevt samma saker, i ett mörkt rum… och pulsen stiger…och det går inte att förklara? Är det kanske på riktigt? Eller är det kanske bara ”ANDEN I GLASET”?”

Anthony flyttade till Sverige från England för nästan 20 år sen och jobbar som Mentalist mot företagsmarknaden och med offentliga föreställningar. Utöver sina egna shower är han kreativ konsult till andra artister och Mentalister både i Sverige och utomlands.

Höstturné 2020

Vissa föreställning presenteras i samarbete med ett slott, herrgård eller hotell och showen upplevs då som en del av ett paket. Dessa föreställningar är markerade med **.

LÖRDAG 26 SEPTEMBER kl.19.30 – SUNDSVALL, Teater Soja – SLUTSÅLD!

LÖRDAG 26 SEPTEMBER kl.17.00 – SUNDSVALL, Teater Soja – SLUTSÅLD!

LÖRDAG 3 OKTOBER* – TOMELILLA, Kronovall Vinslott** – SLUTSÅLD!

LÖRDAG 10 OKTOBER – MÖRKÖ, Engsholm Slott**

LÖRDAG 17 OKTOBER – MALMÖ – Nöjesteatern Bakficka

FREDAG 23 OKTOBER kl.18.00 – STOCKHOLM, Gamla stan – SLUTSÅLD!

FREDAG 23 OKTOBER kl.19.30 – STOCKHOLM, Gamla stan – SLUTSÅLD!

LÖRDAG 24 OKTOBER – TIERP/GÄVLE, Dragon Gate

ONSDAG 28 OKTOBER – MÖRKÖ, Engsholm Slott - Höstlov show

FREDAG 30 OKTOBER* – VÄSTERHANINGE, Häringe slott**

LÖRDAG 31 OKTOBER – TROSA, Vagnhärad

LÖRDAG 7 NOVEMBER* – FJÄLKINGE, Bäckaskogslott**

TORSDAG 12 NOVEMBER – STOCKHOLM, Gamla stan

LÖRDAG 14 NOVEMBER – VAXHOLM,Vaxholms Biografteater

LÖRDAG 21 NOVEMBER - TOMELILLA, Kronovall Vinslott**

LÖRDAG 28 NOVEMBER – SIGTUNA, Wenngarn Slott

LÖRDAG 5 DECEMBER – STOCKHOLM, Gamla stan

Mer information om showen och länkar till bokning/biljetter: www.andeniglaset.se

Mer information om Anthony Charles Heads: www.anthonycharlesheads.se

COVID-19 Information: Alla offentliga föreställningar har uppfyllt kraven i FHM:s regelverk för allmänna sammankomster. Personer i riskgrupper, med samhällsviktiga arbeten eller med sjukdomssymtom, även lindriga sådana, ska inte komma till evenemanget. Antalet i publiken är anpassat till lokalens storlek för att undvika trängsel. Vid offentliga föreställningar är publiken begränsad till 50 personer. Alla “föremål” som används är rengjorda efter varje föreställning med tvål och vatten eller desinfektionsmedel. Handsprit och munskydd är tillgänglig för alla som önskar det.