Hur en get från ActionAid gör nytta i fält

– Efter översvämningarna förlorade vi allt. De två getterna vi fick från ActionAid blev min familjsräddning. När vi hade sålt vår förstaget på marknaden kunde vi investera i grödor att odla. Året därpå kunde vi sälja ännu en get och odlingarna växte ytterligare.

-Det har bara blivit bättre och bättre. Idag har vi ankor och grisar också. Nu har vi råd med skolböcker och sjukvård till våra barn. Med en utbildning får de en bättre framtid med större valmöjligheter.

Det här berättar Lurdes Raimundo från Moçambique med en stort leende. Lurdes är 30 år och bor i byn Cumbene med sina man och tre barn. Familjen Raimundo var en av de första familjerna i Moçambique att dra nytta av ActionAids getprojekt.

Getprojekt som katastrofhjälp
ActionAid har i många år finansierat getprojekt på ett flertal platser runt om i världen. I Moçambique startades getprojekten år 2000 som ett sätt att öka tillgången på mat och hjälpa fattiga att ta sig ur de katastrofala följder som de stora översvämningarna hade på jordbruket.

Getprojekten har visat sig vara mycket effektiva.Kvinnorna i de fattigaste och mest utsatta familjerna får antingen en dräktig get eller två getter (en hona och en hane) av ActionAid. Den första killingen som föds skänker familjen sedan vidare till en annan fattig familj i byn som åtar sig att göra samma sak. På så vis får kontinuerligt fler och fler fattiga familjer getter. Situationen blir snabbt bättre.

Getmjölk kan säljas på marknaden. Blir getterna tillräckligt många kan familjerna även äta eller sälja djuren och investera pengarna i redskap och utsäde för att kunna odla mer mat. ActionAid arbetar även för att se till att familjerna i byarna som får getter lär sig djurskötsel och får möjlighet att sköta getterna på rätt sätt.

Getpengar till skolböcker
Över åren har mångas liv - likt Lurdes Raimundos förbättrats - tack vare getprojekten. Zelinha Alfredo, 36 år från byn Nagogo, är en annan. Hon berättar hur den dräktiga get som hon fick från ActionAid helt förändrade hennes familjs framtidsutsikter.

– När min första get förökat sig till fem stycken sålde jag tre av dem på marknaden, säger Zelinha. För pengarna köpte jag skolböcker till mina två barn. Det hade jag inte haft råd med annars.

Getmjölk till spädbarn
En annan effekt av ActionAids getprojekt i Moçambique är att näringsrik getmjölk används för att lindra undernäring bland spädbarn. Tillsammans med myndigheterna har ActionAid grundat en hälsoklinik där man bland annat utbildar kvinnor i hur de tar hand om getmjölken för att kunna ge till sina barn. Initiativet når och hjälper framför allt fattiga kvinnor och flickor.

Insatser för kvinnor ger resultat
På landsbygden i Moçambique har kvinnor enligt tradition lägre status än män. De har mindre utbildning, hälsovården är otillräcklig och många dör i barnsäng. Det är emellertid kvinnorna som ansvarar för familjens jordbruk och ActionAids getprojekt riktar sig i första hand till dem. Genom åren har det visat sig att det är insatser som riktar sig direkt till kvinnorna som det ger bäst resultat.

Vid sidan om att ge mat och inkomst har getterna skapat möjligheter för kvinnorna att lära sig driva affärsverksamhet i form av djuruppfödning.

Högre status
ActionAids erfarenhet visar att när kvinnor blir egna företagare innebär det livsavgörande förändringar för dem och deras familjer. Det ger inte bara kvinnorna möjlighet att köpa mat, kläder och skolmaterial till sina barn. Det ger dem också högre status i samhället.

• förebyggande arbete
  • mänskliga rättigheter