Skådespelaren Fredrik Wagner spelar journalist i TV4:s Dicte

Skådespelaren Fredrik Wagner är nästa vecka aktuell med en roll i den tredje säsongen av danska tv-serien Dicte, som visas i TV4 med start 27 september.

Dicte är den danska kriminalserien som berättar om journalisten Dicte Svendsen som arbetar som kriminalreporter på Dagbladet i Aarhus. Serien är en av många framgångsrika danska tv-serier som sålts till utlandet. Förutom i Danmark, där serien följs av 1,2 miljoner tittare så har Dicte en publik på ca 1 miljon tittare i Sverige. I säsongstartens två första avsnitt spelar svenska Fredrik Wagner journalisten Johan, som rest till Libanon på ett uppdrag tillsammans med Dictes man Bo, spelad av Dar Salim, också känd från Game of Thrones, Bron och Borgen.

I tredje säsongen har Dicte (Iben Hjejle) just gift sig med Bo (Dar Salim)och slagit sig till ro efter att hon slutat sitt jobb, men dagen efter bröllopet måste Bo ge sig i väg på ett fotojobb i Libanon tillsammans med Johan (Fredrik Wagner). Ett uppdrag som tar en dramatisk vändning och Dicte får ett oroväckande samtal som hon inte får avslöja för någon.

Förutom i Dicte är Fredrik Wagner även aktuell i den tyska kritikerrosade långfilmstriologin NSU German History X, som visas runt om i Europa just nu. Han är också aktuell i världens första action musikal Hard Way, med förväntad premiär på Sundance 2017. Våren 2015 var Fredrik Wagner utvald av den internationella juryn till Northern Lights under Berlin Filmfestival. Genom Northern Lights får nya talanger möjlighet att knyta kontakter med den internationella filmvärlden.