Två av tre svenskar blev stillasittande under pandemin

Två av tre svenskar blev stillasittande under pandemin

Under pandemin har det funnits en oro för att människor ska bli mer stillasittande, något som kan leda till sämre hälsa. Nu visar en undersökning att två av tre svenskar har rört sig mindre under pandemin. Ett stillasittande som också resulterat i att var tionde person fått ökade problem med magbesvär under samma period.

— Att röra på sig är viktigt både för den fysiska och psykiska hälsan. De restriktioner och rekommendationer om social distansering, hemarbete och isolering som gällt under pandemin har uppenbart resulterat i att människor blivit stillasittande. Vi har specifikt undersökt vad det betytt för människors maghälsa, men det finns anledning att tro att hälsoeffekterna av att människor rör sig mindre är större än så.

Det säger Robert Svanström, apotekare och VD för Addeiramed anledning av en undersökning som YouGov har genomfört.

Enligt undersökningen är det ingen skillnad på hur män och kvinnor ändrat sina vanor, men skillnaden mellan åldersgrupper är markant. Av de som är under 30 är det bara 14 procent som svarat att de inte är mer stillasittande nu än innan pandemin. Av de som hunnit fylla 50 år är det nästan 40 procent som svarat att de inte är mer stillasittande nu än tidigare.

— Undersökningen visar bara på skillnaden i hur stillasittande man varit innan respektive under pandemin. Den säger ingenting om hur mycket man faktiskt rör på sig. Trenden är dock oroväckande och kommer att leda till sämre hälsa över tid, säger Robert Svanström och fortsätter:

— Vi erbjuder ett receptfritt alternativ för de som har magbesvär, något som blir vanligare när man är stillasittande jämfört med om man rör på sig. Det betyder att vi kan avlasta och lindra för den som har besvär här och nu. Den som blivit allt mer stillasittande de senaste två åren behöver dock fundera på hur man ska vända trenden och fylla på med aktiviteter som bidrar till bättre hälsa generellt.

Addeira bildades för drygt två år sedan av apotekare som identifierat att många apotekskunder har svårt att hitta rätt bland mångfalden av preparat som finns i egenvården. En del patienter har också upplevt att produkterna inte lindrar på det sätt som man önskat och att det saknats effektiva och bra medicinska alternativ. Ett sådant område har varit egenvårdsprodukter som ger snabb hjälp vid magproblem, särskilt kramper i magen. Addeira har därför introducerat en helt ny produkt, GascolDuo, som verkar inom 15 minuter och som är det enda alternativet på apoteksmarknaden som hjälper snabbt mot kramper i magen.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26-28 januari 2022 har sammanlagt 1009 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige.

För mer information, kontakta Robert Svanström: robert@addeira.co eller 070-52 11 256.

Addeira Pharmaceuticals AB grundades 2019 av två stycken apotekare. Första året omsatte företaget över 30 Mkr och 2021 drygt 90 Mkr.