Så minskar du stressen på arbetsplatsen med hjälp av digitalisering

Ett skrivbord fullt av ofullständiga tidsrapporter. En lista med samtal som måste ringas för att jaga rätt på arbetsorder inför fakturering. Känner du också igen dig i arbetsdagar som till stor del består av att komma ikapp med administrationen, istället för att fokusera på aktiviteter som tar projektet framåt?

Den 28 maj infaller den stressfria arbetsdagen – en dag för att uppmärksamma stressens negativa effekter och hur de kan förebyggas. Stress är en av de vanligaste orsakerna till långvarig sjukfrånvaro, så att agera förebyggande har positiva effekter på såväl medarbetarnas välmående som företagets ekonomi. Kort sagt bidrar det till en hållbar arbetsplats. Arbetar du regelbundet med projekthantering kan vårt digitala verktyg hjälpa dig att skapa färre stressiga dagar.
Här berättar vi hur.

1. Samlar information

Att ha flera bollar i luften och hålla informationen i huvudet kan vara både svårt och påverka din stressnivå negativt. Genom att istället samla informationen digitalt blir det enklare för dig att fokusera på en sak i taget. Du slipper oroa dig över att information försvinner eller glöms bort. Det underlättar även vid situationer där du exempelvis är på språng eller arbetar hemifrån – du har alltid tillgång till informationen.

2. Effektiviserar arbetsflödet

Genom att hantera arbetsorder digitalt kan du minska antalet körningar för dina medarbetare. Arbetsorder skickas istället ut till rätt personal på fältet – direkt till deras smartphones. När dina medarbetare får fullständig information om sina uppdrag kan även de fokusera på en sak i taget och uppleva de positiva effekterna av minskad stress.

3. Ger möjlighet till extra pauser

Under den stressfria arbetsdagen uppmanas alla att ta minst fem minuters paus i stillhet någon gång under dagen – det ger möjlighet till återhämtning och reflektion. Är en extra paus något du vill uppleva dagligen? Med vår digitala projekthantering blir det möjligt - luta dig tillbaka och följ statusen på uppdragen direkt på din skärm.

4. Underlättar resursplanering

Att arbeta i ett digitalt projekthanteringsverktyg hjälper er bland annat att hålla koll på hur lång tid projekten tar, planera ut rätt resurser för att färdigställa dem i tid och följa upp kostnader. Det ger ringar på vattnet och hjälper er även att skapa en tydlig dialog med era kunder – och öka nöjdheten hos dem.

Låter det för bra för att vara sant? Vi lovar att det inte är det. Vi har bara nämnt några fördelar om hur vår projekthantering kan bidra till stressfria arbetsdagar – varje vecka, året runt. Alla förtjänar en stressfri arbetsmiljö, så även du.