Barfotalöpning är sommarens outdoortrend

Från att enbart ha varit en fråga som entusiaster diskuterat på internetforum, har barfotalöpningen nu börjat nå ut till allt fler nyfikna vanliga löpare och folk som gillar att vara utomhus. Outdoorbutiken Addnature har granskat försäljningen, för att hitta den viktigaste trenden bland dem som gillar att vara ute.

Genom att jämföra vårens försäljning med förra vårens dito, har Addnature sett en ökning på skor för barfotaöpning med 323 procent. Vibram Fivefingers är barfotaskon som denna vår tagit sig in på topplistan över de mest sålda produkterna. Nu utgör den 64 procent av försäljningen av Addnatures skor för terränglöpning. Därför är barfotalöpningen utsedd till sommarens hetaste outdoor- och träningstrend.

Efter alla år av prat om stöd och dämpning, har löpare börjat leta sig tillbaka till ett naturligt löpsteg. Genom att studera löpsteget hos dem som aldrig använt skor har de återupptäckt barfotasteget, där man landar på trampdynan istället för på hälen.

- Eftersom vi är skapta för att springa nakna på savannen, är vi också skapta för att springa barfota. Det märker jag på att jag har en lägre syreförbrukning när jag springer utan riktiga skor. Dessutom minskar skaderisken eftersom jag får ett mjukare och skonsammare löpsteg. Men det är framförallt den enkla och naturliga känslan som gör att jag springer barfota, säger Jonas Colting som springer i Vibram Fivefingers och är en av världens främsta triathleter.

Om du är nyfiken på att springa barfota ska du börja försiktigt. Du kan till exempel hoppa hopprep, jogga barfota på stället eller stå på ett ben och balansera på tå. När det sedan är dags att ge sig ut, bör du ha något skydd för fotens hud, till exempel Vibram Fivefingers.

- När vi tog in Fivefingers tänkte vi att det är en produkt som borde attrahera kanotister, båtfolk, klättrare och surfare. Barfotalöparna kom med på köpet och de som väl börjat använda skorna till en aktivitet, blir gärna fast och fortsätter att ha dem till andra aktiviteter, säger Mathias Hedström, VD på Addnature.

Vill du veta mer om Addnature? Kontakta, Mathias Hedström, VD, 070-741 69 28, mathias.hedstrom@addnature.com

Vill du veta mer om hur analysen gått till, behöver siffror eller bilder? Kontakta Johan Ekroth, Kommunikationansvarig, 0737-88 74 82, johan.ekroth@addnature.com

Vill du veta mer om barfotalöpning? Kontakta Jonas Colting, 070-691 81 67, colting@telia.com

• barfotalöpning