Så säljer Addnature med sociala media

För drygt ett år sedan tog Addnature steget ut på sociala media. Just nu drar deras facebooksida in ca 2,5 % av omsättning på webbutiken. Möjligheterna till snabb och mätbar kommunikation gör att det är en tacksam miljö för experimenterande. Därför tar Addnature nu också steget ut på Twitter.

- Jag ville hitta ett sätt att kommunicera på samma sätt som vi gör i butikerna. Det är ju genom vår produktkunskap och vår serviceiver som vi har skapat vår framgång. Det upplevde jag inte att vi kunde förmedla med vanlig annonsering. Därför inledde vi vår sociala mediesatsning genom att bygga upp vår Facebooksida under förra året, säger Johan Ekroth, som är kommunikationsansvarig och ansvarig för sociala media på Addnature.com.

Facebooksidan har idag ca 7600 fans och sprider både inspiration och passionen kring outdoor- och äventyrsverksamhet. Självklart blandas sidan upp med erbjudanden och ibland hanteras kundtjänstärenden direkt i flödet. Under detta räkenskapsår har Addnatures Facebookfans enligt Google Analytics stått för ca 2,5 % av omsättningen i webbutiken, vilket betyder att de under året förväntas handla för ca 2 000 000 i Addnatures webbutik - Addnature.com.

Som en naturlig fortsättning och för att stödja kommunikationen på Facebook, startades Youtubekanalen AddnatureTV. Där gör personalen kreativa tester av friluftsutrustning, dokumenterar sina egna äventyr och skapar videoreportage. Ett lyckat exempel var under tävlingen Ö till Ö. Med hjälp av en smartphone snabbproducerades Youtubeklipp från tävlingen och på så vis var AddnatureTV först ut med video från tävlingen. Youtube är inte tydligt kopplat till försäljning, men med 142,5 visningar per dag den senaste månaden, enligt Youtube insikt, skapar kanalen engagemang.

Det senaste tillskottet i sociala mediasatsningen är Twitter. Ännu är det för tidigt att dra några slutsatser kring hur den närvaron har påverkat försäljningen, men med 300 följare sedan smygstarten i mars, synliggörs ett behov av att kommunicera även i denna kanal. Twitter har fungerat väldigt bra för att diskutera köpbeslut, lokalisera missnöje och försöka lösa kundtjänstärenden. Därför satsar Addnature seriöst även på denna kanal.

- Mätbarheten är en av styrkorna, eftersom vi ser att vi tjänar på att vara aktiva på sociala media har att vi insett värdet av att ha en person på Addnature som har koll på området. Då kan vi agera snabbt på det som händer och inte bara ge sken av att ha en dialog med våra kunder, vi kan ha en dialog på riktigt och låta våra kunder vara med och påverka sin favoritaffär, säger Johan Ekroth.

Vill du veta mer om Addnature?  Kontakta kommunikationsansvarige: Johan Ekroth, 073-788 74 82, johan.ekroth@addnature.com eller VD: Mathias Hedström, 070-741 69 28, mathias@addnature.com

• sociala media
  • mathias hedström
  • johan ekroth

Addnature.com är en svensk handelsplats för outdoor- och äventyrsprodukter.

Målsättningen är att ha det bästa sortimentet och de bästa priserna på marknaden. Företaget grundades 2000 och huvuddelen av vår försäljning sker via vår Internetbutik. Men man kan också handla stora delar av vårt sortiment i våra butiker i Stockholm. Följ oss också på: