Debattartikel i CS - Systemen dåligt testade

När nya it-ministern Anna-Karin Hatt i slutet av oktober presenterade sin digitala agenda varnade hon för it-attacker och konstaterade att mycket återstår att göra när det gäller säkerheten på internet. Men inget nämndes om det inre hotet i dåligt testade system, skriver Petter Salomonsson VD för AddQ Consulting i en debattartikel i ComputerSweden.

Dramaturgin med elaka virus, smarta hackare och en organiserad brottslighet i bakgrunden är mer spännande för medier än att ett system kraschar för att det var för dåligt testat innan det togs i bruk.

Men problemen med system som inte är tillräckligt robust byggda och testade är dags att ta på större allvar – av politiker, företag och organisationer.

Någon exakt siffra på hur mycket händelserna ovan årligen kostar det svenska samhället finns inte. Men när National Institute of Standards and Technology undersökte problemet i USA landade priset på hisnande 390 miljarder kronor. Om problemet är lika utbrett i Sverige innebär det närmare 19 miljarder kronor per år.

Studien visade att kostnaderna kan bantas med mer än en tredjedel om systemen testas bättre. I Sverige finns det över sex miljarder att spara för samhället på bättre mjukvarutester. Det beloppet motsvarar ungefär vad universiteten i Stockholm, Göteborg, Lund och Uppsala tillsammans fick i statliga forskningsanslag i den senaste budgeten.

Trots att mjukvarutestare är ett yrke med ljusa framtidsutsikter har det till i höst inte funnits några utbildningar utanför företagens egna kurser. Nu startas det två yrkeshögskoleutbildningar, ett steg i rätt riktning. Bristen på kompetenta testare är det största hindret för vårt företags tillväxt.

Anna-Karin Hatt sa när hon presenterade sin digitala agenda att hon ville ha hjälp från branschen att fortsätta fylla agendan med innehåll. Viktigt här är att inventera hur stort problemet är med dåligt testad mjukvara i Sverige.

Det är ett problem som vore lönsamt att åtgärda och skulle dessutom skapa många nya it-jobb på vägen.

Läs hela artikeln och följ debatten på http://www.idg.se eller läs mer på http://www.addq.se

Kontakt:
Petter Salomonsson, vd, AddQ Consulting, petter.salomonsson@addq.se, 0708-398435