Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

Quicab representerar ett nytt och spännande koncept för persontransporter i miljömedvetna städer. Quicab är en ordlek med ”Quick” och ”Cab”. Det är en miljösmart eldriven cykeltaxi med tre hjulpar, som utöver chauffören kan transportera två passagerare. Tack vare sin smala form och sin konstruktion kan den transportera sina passagerare säkert och snabbaste vägen genom städer. Med en hastighet upp till 25 km/h framförs den på såväl vägar som cykelbanor, samt genom gränder och parker.

Med en bakgrund som hållbarhetschef på ett energibolag så började Eric Zinn för 4 år sedan fundera över hur alternativa transportmedel bäst borde utformas för att framgångsrikt och hållbart kunna ersätta biltrafik i innerstäder. Eric lät först bygga sig en så kallad velomobil, vilken några av oss har sett honom köra omkring med i Göteborg de senaste åren. Genom erfarenheten från denna velomobil växte sig visionen stark hos Eric och både utmaningar och möjligheter blev allt mer tydliga. Efter att ha granskat de cykel- och eldrivna mopedtaxis som finns på marknaden upptäckte han snabbt att de flesta hade stora begränsningar på grund av sin bredd, funktion och utformning. Detta har resulterat i att de oftast hänvisats till vanliga vägar där de fått anpassa sig till bilköer och kringleder för att ta sig fram. Här utgjorde de snarare en risk och ett störande moment istället för det säkra, smarta och snabba alternativ som Eric såg framför sig. Form och uttryck hos många befintliga fordon gav heller inte associationer till trendig och smart transport i moderna storstadsmiljöer.

Eric insåg ganska snart att det han ville utveckla måste vara praktiskt och ekonomiskt fördelaktigt för förare och ägare till fordonet. Det behöver ha transportmässiga konkurrensfördelar så att man tar sig fram snabbare i innerstadsmiljöer än vad en traditionell taxi gör. För att bli ett populärt och accepterat alternativ hos köparna av taxitjänster krävs inte bara en modern och snygg design utan också god och säker komfort, samt ett antal smarta lösningar som ger en trevligare upplevelse kring sättet att resa.

Vägen är lång och utmaningarna många men koncept, utformning och funktion står nu klart. Quicab har valt att bygga cykeltaxin med Göteborgsföretaget Veloves banbrytande lastcykel som bas. Intresset för att teckna en för-order av en Quicab på företagets hemsida speglar trenden i stort för miljömässigt hållbara transportmedel.

• -”Jag var inte medveten om hur rätt i tiden vi skulle komma att landa med vår produkt när vi påbörjade vårt arbete. Idag möter vi enormt positiva reaktioner från alla håll. Allt ifrån droskägare till infrastrukturansvariga för städer runt om i Europa, som söker alternativa fortskaffningsmedel till moderna bilfria innerstäder” - berättar Eric Zinn.

Projektet har fått värdefullt stöd av Almi, Mikrofonden Väst, Ekobanken samt Västra Götalandsregionen. Även leverantörer och samarbetspartners har trott på produktens affärsmässiga potential och därför stöttat Eric stort i hans produktutvecklingsresa.

• Resor

Addvelo är ett nystartat företag i Göteborg som utvecklar cykeltaxin Quicab.

Torbjörn von Braun

Presskontakt Presschef Presskontakter