BAL-modulen godkänd på Byggnad och Adress

Nu är BAL-modulen godkänd för produktion på Byggnad och Adress! Du kan numera synkronisera byggnadsgeometrier, byggnadsinfo och adresser till Lantmäteriet. ”Det är roligt och spännande att vi kommit igång och är ute i produktion.” menar Johan Reuterham på miljö- och stadsbyggnadskontoret, Lidingö stad.

Liksom tidigare kan man i Topocad rent grafiskt se vilken byggnad som man arbetar med. Detta gör att användaren på ett intuitivt sätt ser både sin egen och Lantmäteriets version av ett visst objekt då båda visas i den egna kartan. På så sätt ser man vilka data som är riktiga och ska sparas. Utvecklingsarbetet av BAL-funktionaliteten har skett tätt ihop med Lidingö Kommun som varit viktiga nyckelspelare i utvecklingen av den nya funktionaliteten i Topocad. Funktionerna i Topocad- BAL (Byggnad, Adress, Lägenhet) gör det enkelt att ajourhålla och utbyta BAL-data med Lantmäteriet.

- Leverera byggnadsgeometrier till Lantmäteriet direkt, skapa flera byggnader och adresser snabbt och smidigt, hämta och lämna data omedelbart från er egen databas till Lantmäteriet. Detta är några saker Topocad kan göra med Leveransmodulen, säger Martin Lundman, utvecklare av BAL på Adtollo.

Med Topocad BAL kan man snabbt och enkelt kan uppdatera och redigera byggnadsgeometrier, byggnadsinformation och adressobjekt direkt i ritningen. Dessutom har man möjlighet att växla mellan att redigera byggnader och adresspunkter på olika fastigheter offline. En annan klar fördel är att man kan se skillnader mellan det egna datat och Lantmäteriets. Med hjälp av makron och andra verktyg i Topocad kan man även skapa många byggnader och adresser snabbt.

- Jag ser en enorm fördel för kunderna som får en ökad kontroll över sin BAL-information. Möjligheterna att spara datat i databasen effektiviserar leveranser till Lantmäteriet, säger Rebecka Beiersdorf som är kundansvarig på Adtollo.

Den direkta kopplingen till Lantmäteriet innebär en säkerställd aktualitet och kvalitet på data hos båda parter vilket innebär att fel elimineras och kvalitén på datat höjs. Dessutom kan man använda befintliga, verkliga byggnadsgeometrier från den egna kartan och undviker på så sätt onödigt dubbelarbete. De attribut man önskar lagra på sina byggnader sparas på själva byggnadsgeometrin och den information som Lantmäteriet önskar levereras sedan via synkkommandot i Topocad. Detsamma gäller adresser. Topocad hanterar nu adressplatser, adressområden, gårdsadresser, entréer och kommundelar. Man kan synkronisera byggnadsgeometrier, byggnadsinformation och adresser var för sig eller tillsammans, alternativt i batch.

Vår testkund Lidingö är numera godkänd för produktion på Byggnad och det finns flera andra kunder i testfasen. Upplands Väsby beräknar vara i skarp drift med tjänstebaserad uppdatering av BAL via Topocad efter årsskiftet. Flera andra kommuner har påbörjat sin resa mot tjänstebaserad uppdatering av data till Lantmäteriet

- I LINA har man varit låst till Lantmäteriets applikation, mycket på grund av att det har varit en produktionsmiljö. Tack vare BAL-modulen får vi nu möjligheten att tänka i nya banor och utrymme att kunna reflektera kring olika attribut, vilket vi tycker är spännande. Dessutom räknar vi hem licenskostnaden för BAL redan i år eftersom vi höjer vår kvalitet hos Lantmäteriet och därmed får högre ersättning, avslutar Johan Reuterham glatt.

Vill du också bli godkänd för produktion på Byggnad och Adress?

Delta i vår Topocad BAL Workshop - se kampanjerbjudande (gäller fram till 31 december 2015).

Om Leveransmodulen

Leveransmodulen i Topocad består idag av två delar: LTF och BAL. LTF är Lokala trafikföreskrifter som skapas, lagras lokalt och sedan levereras till Transportstyrelsen. BAL levererar data till Lantmäteriet. För aktuell funktionalitet, kontakta Rebecka Beiersdorf, 070-911 15 18, rebecka.beiersdorf@adtollo.se.