Nu kan du skapa dina 3D data direkt till Topocad med EspaCity!

Adtollo lanserar en ny modul till Topocad, en adapter till EspaCity. EspaCity är ett  välkänt system från ESPA Systems i Finland och används för stereofotogrammetri, stereoskopisk 3D fotogrammetrering.

”Med den här kopplingen till EspaCity får vi ett lättanvänt och effektivt verktyg för att kunna digitalisera tredimensionella data till Topocad. EspaCity är väl etablerat och ett omtyckt program från Finland och det har varit enkelt att samarbeta med dem för att utveckla den här kopplingen mellan systemen”, säger Tomas Sandström, affärsområdeschef på Adtollo.

Topocads koppling till EspaCity underlättar för alla som har behov av att dels ha ett system för att digitalisera i 3D via stereofotogrammetri och dels där man behöver ett sammanhängande system för att hantera sina kartor. Topocad är ett komplett CAD- och GIS-system för att skapa, redigera och hantera kartor och kartdatabaser. Tillsammans med kopplingen till EspaCity så finns funktionalitet för att på ett enkelt sätt skapa och redigera kartan i tre dimensioner.

”En stor fördel för många av våra användare är att de nu kan renodla antal CAD-system. Tidigare har många haft ett behov av att ha kvar en CAD-plattform med koppling till EspaCity bara för att man använder just EspaCity men nu när vi har koppling till Topocad så försvinner det behovet och man kan gå över mer renodlat och använda Topocad som både CAD-plattform och som kartredigeringsverktyg”, fortsätter Tomas Sandström.

Kopplingen mellan Topocad och EspaCity är dubbelriktad och innehåller funktioner för  att digitaliserade objekt (punkter, linjer, cirkelbågar och cirklar) i EspaCity landar direkt i Topocad. När man arbetar i EspaCity och panorerar i medför det samma panorering i Topocad och när man markerar objekt i EspaCity så markeras dessa objekt även i Topocad. Det fungerar även vice versa, man kan öppna en karta i Topocad så får man samma inzoomning i EspaCity. Objekt i Topocad kan också enkelt direkt exporteras till EspaCity.

• stereofotogrammetri
  • EspaCity