Håkan Borgenhäll, delägare och verksam i Vinges IP-grupp

Var fjärde företag utsatt för intrång i immaterialrätten

Mer än var fjärde svenskt företag har blivit utsatt för immaterialrättsintrång de senaste fem åren. Vanligast är intrång i varumärke och design, enligt undersökningen IP-Kompassen 2021 från advokatfirman Vinge.

Varumärken, patent och andra upphovsrättigheter får en allt större betydelse för ett företags framgång och utveckling. Undersökningen IP-kompassen omfattar 300 företag inom tillverkningsindustri och servicenäring med en årlig omsättning på minst 50 miljoner. Företrädare för företagen har under hösten 2021 intervjuats av Brandeye Research på uppdrag av Vinge.

Drygt var fjärde företag, eller 27 procent, uppger att de har varit utsatta för intrång i sin immaterialrätt de senaste fem åren. Vanligast är intrång i varumärke, där 45 procent haft ett intrång, och design, där 41 procent varit drabbade. På tredje plats kommer patentintrång, där 33 procent varit utsatta. Upphovsrättsintrång kommer på fjärde plats med 19 procent.

”Siffran för immaterialrättsliga intrång är hög, men säkert i underkant eftersom vi har indikationer på att företagens bevakning av intrång minskat en aning under pandemin. Stora värden står på spel där företagen har nytta av rutiner för bevakning och inskridanden", säger advokat Håkan Borgenhäll, delägare och verksam i Vinges IP-grupp.

Intrång sker oftast på hemmarknaden eller i närområdet. 47 procent av de drabbade uppger att intrånget har skett i Sverige, medan 23 procent av intrången skett i övriga Norden. Kina och Asien står för 22 procent av incidenterna.

Av de drabbade har 43 procent agerat juridiskt, samtidigt som 25 procent uppger att de lidit ekonomisk skada på grund av intrången.

”Undersökningen indikerar att alltför få företag agerar mot intrång. Ytterligare en möjlig förklaring är att frågorna kan lösas utan juridiskt agerande, vilket i sådant fall får ses som en framgång för immaterialrättssystemets funktion", säger advokat Håkan Borgenhäll.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Kristian Sjöholm, kommunikationschef Vinge

070-429 33 53, kristian.sjoholm@vinge.se

Boo Ehlin

Presskontakt tf marknads- och kommuniktionschef 072-165 37 67

Vinge - Vi skapar framgång genom långsiktigt hållbar affärsjuridisk rådgivning

Vinge är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer med ca 450 medarbetare. Vi finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg samt i Bryssel.

Advokatfirman Vinge