Foto: Simon Haglund, Jubileumsparken

Jubileumsparken nominerad till Sveriges främsta landskapspris

Jubileumsparken i Frihamnen är en av fyra utemiljöer som nominerats till Sienapriset 2018. Sienapriset, som delas ut av Sveriges Arkitekter, prisar årets bästa landskapsarkitektur.

– Sienapriset är ett av de mest prestigefyllda arkitektpriserna som man kan bli nominerad till. Det är extra kul att just Jubileumsparken har nominerats eftersom den är ett speciellt samverkansprojekt inom Göteborgs Stad. Nära samverkan och gemensam utveckling av området har skett med stadsbyggnadskontoret och park- och naturförvaltningen där vi tagit sikte på att Göteborg fyller 400 år 2021. Arkitekter, konstnärer och allmänhet bygger gemensamt platsen steg för steg, säger Jessica Segerlund, platsutvecklingschef på Älvstranden Utveckling.

Jubileumsparken är ett resultat av göteborgarnas önskemål inför Göteborgs 400-årsjubileum år 2021. En första etapp ska stå klar till jubileumsåret men redan idag finns det en bastu, en sötvattenbassäng i anslutning till Göta Älv, en liten saltvattenbassäng, seglarskola, lekplats, en roller derby-bana, odlingslådor, testodlingar, café med mera. Prototyperna som byggts är test på hur parken kan se ut i framtiden, samtidigt som de utgör den park besökaren känner idag. Jubileumsparken drivs genom en IOP, idéburet offentligt partnerskap, där ungdomar från alla stadsdelar anställs för att drifta och utveckla en allmötesplats. Förra året hade parken i sin helhet över 80 000 besökare.

– Den här nomineringen betyder att vi har fått ännu en bekräftelse på att Jubileumsparken fortsätter att nå ut till både medborgare och tillresta. Processen att utveckla Jubileumsparken lägger lika stor vikt vid designen av miljön som att designa drift och utvecklingsprocessen. Vi är glada att detta syns och ger intryck och avtryck, säger Jessica Segerlund

Nomineringen till Sienapriset är en av flera prestigefyllda nomineringar och vinster som Jubileumsparken mottagit sedan 2014. Tidigare har parken vunnit Sveriges Arkitekter Västra Götalands arkitekturpris 2014 och nominerats till Kasper Sahlinpriset 2015. Dessutom vann utvecklandet av Frihamnen, där Jubileumsparken ingår, Planpriset 2016.

Sienapriset delas ut på Arkitekturgalan i Stockholm den 19 mars. Mer om Sienapriset och nomineringarna.

Jessica Segerlund, platsutvecklingschef Älvstranden Utveckling, 0706-95 96 39

Fakta

Sienapriset har delats ut sedan 1987 för att främja god utemiljö och tilldelas ett objekt och dess arkitekt. Priset är en hedersutmärkelse. Det belönade objektet ska ha aktualitet. Projektörens prisbelönta huvudinsats bör inte ligga längre bak i tiden än fem år. Objektet ska vara så färdig att det ska uppskattas av allmänheten. Juryn för Sienapriset utses av Sveriges Arkitekters Akademi för landskapsarkitektur.

Jubileumsparken utvecklas i samverkan mellan park- och naturförvaltningen, stadsbyggnadskontoret och Älvstranden Utveckling, och är en del av stadens satsningar inför 400-årsjubiléet 2021. Den hittills byggda parken är en del av en strategisk metod för att utveckla ett område och är en del av planprocessen. Genom platsbyggnad öppnas området tidigt och verkar mellan vision, plan och genomförande.

alvstaden.goteborg.se/jubileumsparken/

Jessica Segerlund

Platsutvecklingschef Älvstranden Utveckling Platsbyggnad 031-368 96 39

Hållbar stad - Öppen för världen

Älvstaden är ett stort geografiskt område längs med älven i centrala Göteborg som ska omvandlas till en mer levande och dynamisk del av staden. En blandad stad som genom sitt innehåll ska attrahera både människor och verksamheter. Älvstaden ska utformas så att den helar staden, möter vattnet och stärker den regionala kärnan.

I Älvstaden ingår delområdena Backaplan, Centralenområdet, Frihamnen, Gullbergsvass, Lindholmen, Ringön och Södra Älvstranden.

Som grund till projektet ligger vision Älvstaden,som antogs av Kommunfullmäktige 2012. Visionen har tagits fram i dialog med göteborgare, företrädare för kommunala bolag, näringsliv och akademi. Totalt har över 2 800 människor bidragit.