Älvstranden Utveckling säljer ytterligare en byggrätt på Eriksberg i Göteborg till Nordr AB. Foto: Älvstranden Utveckling

Älvstranden Utveckling säljer ytterligare mark på Eriksberg

Älvstranden Utveckling säljer ytterligare en byggrätt vid Säterigatan på Eriksberg till Nordr AB för ett värde av 171 miljoner kronor. Köparen tillträder marken i december 2022 och ska på platsen uppföra cirka 100 bostäder.

I våras bjöd Älvstranden Utveckling in marknaden att lämna anbud på två byggrätter för bostäder och verksamheter, Säterigatan väst och öst, på Eriksberg i Göteborg. Nu är affären klar för Säterigatan väst som tilldelas Nordr AB.

– Det känns bra att avsluta även denna försäljning innan året är slut och trots en orolig omvärld kunna få ut attraktiva byggrätter på marknaden. Eriksberg ligger oss varmt om hjärtat då vi varit med och utveck­lat området sedan 80-talet och det känns helt rätt att sälja till en stark köpare som Nordr, säger Veine Palm, programledare Eriksberg på Älvstranden Utveckling.

Flytt av hamnbanan skapar nya möjligheter
Tack vare Trafikverkets tunnelutbyggnad och ändrad sträckning av hamnbanan öppnas nytt område upp för exploatering av det obebyggda området. Nu kommer utvecklingen att bidra till nya stråk och kopplingar som binder ihop de olika delarna med varandra och där fler människor kommer att bo, leva och röra sig.

– Göteborg är strategiskt viktigt för Nordr och vi har ett fint samarbete med Älvstranden sedan tidigare. Trots mörka rubriker just nu ser vi att det finns en efterfrågan på attraktiva bostäder i rätt lägen, vilket vi kan erbjuda här, säger Biljana Pehrsson, VD för Nordr Sverige.

Den första byggrätten, Säterigatan öst, sålde Älvstranden Utveckling till JM AB för ett värde av 161 miljoner kronor den 17 oktober 2022. JM ska på platsen uppföra cirka 130 bostäder samt verksamhetslokaler i entréplan, med högt ställda krav på låg miljö- och klimatpåverkan.

Älvstranden Utveckling är ett kommunalt bolag i Göteborgs Stad. Vår kärnverksamhet är hållbar mark- och fastighetsutveckling och vårt uppdrag att förverkliga Vision Älvstaden, Nordens största stadsutvecklingsprojekt. Med Älvstaden blir centrala Göteborg dubbelt så stort - en inkluderande, grön och dynamisk stad öppen för världen. Vi utvecklar den hållbara staden i nära samverkan med stadens förvaltningar, göteborgarna och näringslivet. Den gemensamma strategin är att knyta ihop staden över älven, stärka kärnan och möta vattnet.

Ann Törnblom