Nu börjar markanvisningen för Frihamnen

Nu börjar markanvisningen för Frihamnen

Den 8 september inleder Göteborgs Stad markanvisningsprocessen för Frihamnen. Målet för Etapp 1 är bland annat 1000 arbetsplatser, 1000 bostäder och delar av en Jubileumspark till 2021.
- Vi ska bygga stad med en större täthet och blandning än vi tidigare sett, säger projektchef Hanna Areslätt. Det ställer krav på nya innovativa lösningar och ett väl sammansatt team av aktörer.

Frihamnsområdet, en kvadratkilometer, ska fyllas med tät, levande, grön och vattennära blandstad. Det är en lång process som år 2035 ska innebära 15 000 boende och lika många arbetsplatser. I en helt ny stadsdel som bygger ihop Göteborgs kärna över älven.

På måndag samlas intressenter, investerare och byggherrar på plats i Frihamnen för att informeras om målsättningar, tidplaner, kravspecifikationer och andra förutsättningar. Att Frihamnen är en testarena för Vision Älvstaden innebär inte minst att ribban lagts högt för att åstadkomma ett inkluderande och socialt blandat boende. Målet för hela området är 50 procent hyresrätter med fokus på hyresrätter de första etapperna.

- Där har vi dessutom en ambitiös målbild för prisnivåerna. För en fjärdedel av hyresrätterna har vi som mål att nå ner till 1000 kr per kvadratmeter och år – och det kräver både nya affärsmodeller och samarbetspartners som vill och vågar pröva nya vägar.

Att skapa en levande blandstad kräver också annat innehåll. Förutom bostäder och kontor ska det finnas skolor och förskolor, äldreboende och annan offentlig service. Liksom en bra mix av handel och restauranger i områdets gatuplan. Mycket kraft kommer också att läggas på smarta och hållbara mobilitets- och transportlösningar.

I mitten av oktober ska alla ansökningshandlingar vara inlämnade, i november meddelas tilldelningsbesluten och före årsskiftet ska konsortiet för Etapp 1 vara bildat och startklart. Det första året kommer att innebära ett mycket omfattande förberedelsearbete med planer och underlag.

- Det centrala och vattennära läget är fantastiskt, säger Hanna Areslätt. Visst blir utmaningen tuff, men också spännande och kompetensutvecklande. Faktum är att intresset varit så stort för markanvisningen att vi tvingats utöka till två presentationer på måndag. Jag ser därför fram emot många kvalificerade ansökningar.

För mer information kontakta:

Hanna Areslätt, Projektchef Frihamnen, Älvstranden Utveckling AB
hanna.areslatt@alvstranden.goteborg.se