Frihamnen vann Planpriset 2016. Foto: Jonas Eriksson.

Nytänkande arbetssätt gav Frihamnen Planpriset 2016

När Sveriges Arkitekter igår delade ut årets planpris tog Göteborgs Stad hem Planpriset 2016. Juryn kallar årets vinnare Frihamnen för ”Ett inspirerande föredöme”.

Planarbetet med Frihamnen startade 2014 och kännetecknas av innovation och nyfikenhet där den sociala aspekten är tydlig. Till grund ligger Vision Älvstaden som bygger på en omfattande medborgardialog.

Juryn för Sveriges Arkitekter motivering till priset lyder:”När sjöfarten flyttar ut mot havet tar Göteborg chansen att göra älven till en tillgång för alla. I planarbetet med Frihamnen har Göteborgs stad utvecklat ett nytänkande arbetssätt för att bjuda in medborgarna, företagen och de kommunala förvaltningarna att samarbeta kring utvecklingen av en mer socialt och ekologiskt hållbar stad”, skriver de bland annat i sin motivering”.

- Det är en modig jury som valt att lyfta nya sätt att arbeta och synliggöra vikten av de bostadssociala frågorna, säger projektchef Hanna Areslätt som själv var på plats och mottog priset.

Viktiga profilfrågor för Frihamnen är socialt blandat boende som sänker hyresnivåerna för delar av hyresrätterna och hur vi skapar det gemensamma rummet genom platsbyggnad som tillvaratar tiden mellan planering och byggetablering. I dialog med medborgarna och andra aktörer inom staden skapar vi Jubileumsparken som idag har blivit en populär mötesplats med aktiviteter som exempelvis bastu, simskola och seglarskola vilka är gratis och öppet för alla.

Nytänkande gäller även för det konsortie som bildats i tidigt skede för planarbetet med etapp ett. Där deltar både små och stora aktörer och vi arbetar över de olika kunskapsområdena samt i samverkan mellan kommun, näringsliv och akademi.

- Det känns stort att vi blivit tilldelat det prestigefyllda planpriset, det ger oss än mer styrka i arbetet med att skapa framtidens boende, arbetsplatser samt det offentliga rummet närmare vattnet för alla Göteborgare i de centrala delarna av staden, säger Älvstranden Utvecklings styrelseordförande Mattias Jonsson. Som ordförande i Älvstranden Utveckling är jag stolt över att vi har så många duktiga medarbetare som tagit sin an Vision Älvstaden som beslutats i stor politisk enighet i Göteborgs kommunfullmäktige, avslutar Mattias Jonsson.

I teamet som arbetat med Frihamnen ingår från Älvstranden Utveckling Hanna Areslätt, Jessica Segerlund och David Lethonen samt från stadsbyggnadskontoret Mia Edström, Jonas Uvdal och Kristoffer Nilsson.

Melina Garhed

Näringsliv- och marknadsansvarig 031- 3689609