Under onsdagen den 14 juni började konstverket ta form på Lindholmen.

Sveriges största konstverk tar form på Lindholmen

Fastigheten Pannverkstaden på Lindholmen genomgår nu en stor utseendeförändring och kommer inom kort att finnas med i rekordböckerna. Där växer just nu Sveriges största konstverk fram när Älvstranden Utveckling AB och gatukonstorganisationen Artscape samarbetar tillsammans med konstnären HOXXOH. Totalt kommer muralmålningen att täcka över 2 800 kvadratmeter fasadyta.

— Genom muralmålningen så rustar vi upp fastigheten med enkla medel samtidigt som vi också utvecklar platsen och gör den mer tillgänglig för fler att vilja besöka. Konst och kultur har en viktig roll i stadsmiljön och nu kan vi erbjuda göteborgarna ännu en konstyta i stan, säger Torgny Tennby, teknisk förvaltare på Älvstranden Utveckling AB som ansvarar för fastigheten.

Älvstranden Utveckling AB gör detta tillsammans med Artscape som inte är några nykomlingar när det gäller muralmålningar – över 200 stycken har det blivit från Malmö i söder till Kiruna i norr. Men just detta verk kommer att hamna i rekordböckerna som Sveriges största.

— Nu skriver vi svensk konsthistoria med största konstverket i hela landet! Nuvarande rekordet har stått sen 90-talet och det är en väldigt spännande utmaning, säger Tor Hedendahl, en av Artscapes grundare.

Arbetet startade upp under helgen och på onsdagen den 14 juni påbörjade konstnären HOXXOH sin process med konstverket som beräknas ta cirka en vecka att ta form. HOXXOH eller Douglas Hoekzema som han egentligen heter, är en Miami-baserad konstnär som är internationellt känd för sina konstverk som hittas i bland annat London, Paris och New York. Och nu är det alltså dags för Göteborg och Lindholmen.

Vill du veta mer eller är du intresserad av att besöka konstverket under tiden det tar sin form kan du kontakta någon av personerna nedan:
Torgny Tennby, teknisk förvaltare på Älvstranden Utveckling AB, 031-368 96 22
Daniel Wakeham, grundare av Artscape, 0736-839922

Invigning den 21 juni
Den 21 juni kl. 13.30 anordnar Älvstranden Utveckling och Artscape en invigning av konstverket på Lindholmen. Du är varmt välkommen för att lyssna på representanter från både Älvstranden Utveckling och Artscape. Även konstnären HOXXOH samt Göteborgs stads kulturdirektör Anna Rosengren kommer att delta. Invigningen sker på Clarion Hotel The Piers takterrass. Adressen dit är Pumpgatan 5.

Ann Törnblom