WORLD'S GREATEST TREASURE MYSTERIES on HISTORY

HISTORY höjdpunkter, februari 2021

ROSWELL: THE FIRST WITNESS

Tisdagar kl. 22.00 från den 9 februari

En kryptisk journal initierar en ny utredning kring huruvida ett UFO verkligen kraschade i Roswell, New Mexico år 1947. Major Jesse Marcel, den första myndighetspersonen på platsen, trodde ända fram till sin död att ett utomjordiskt rymdskepp kraschat på Jorden och att USA:s regering mörklagt hela saken. Nu har Marcels överlevande trätt fram med en journal man hittat bland Marcels tillhörigheter. Journalen kan innehålla kodade ledtrådar till sanningen bakom Roswell. Den förre CIA-medarbetaren Ben Smith startar en ny utredning som inkluderar en kryptografisk analys av journalen, en högteknologisk geografisk undersökning av undersökning av olycksplatsen, samt intervjuer med vittnen som aldrig tidigare yttrat sig offentligt. Vad var det egentligen som kraschade i oswell? Den amerikanska regeringen påstod att det var en väderballong – innan man bytte version Andra talar om utomjordiska kroppar och extrema myndighetshos. (6x60 min) Ingår i MYSTERIESÄSONG.

WORLD'S GREATEST TREASURE MYSTERIES

Måndagar kl. 22.00 från den 15 februari

Från producenterna bakom The Curse of Oak Island och The UnXplained kommer en spännande ny dokumentärserie, World’s Greatest Treasure Mysteries. Med de verkliga skattjägarna Rick och Marty Lagina som värd utforskar denna största skattjakterna ur det förflutna, av idag och – kanske – i framtiden. World’s Greatest Treasure Mysteries erbjuder en kombination av fantastiskt historieberättande, fängslande intervjuer med skattjägare, historiker och experter samt pågående skattjakter på plats – ibland med paret Lagina själva. I allt från pirater som Blackbeard och desperados som Jesse James till aztekernas guld, ovärderliga historiska föremål ur Amerikas historia och sjunkna fartyg lastade med skatter gräver World’s Greatest Treasure Mysteries djupt ner i skattjakter världen över och avslöjar därigenom fantastisk ny information och ledtrådar från tidigare forskning – och för i vissa fall skattjakten framåt. (8x60 min) Ingår i MYSTERIESÄSONG.

FORGED WITH STEELE

Onsdagar kl. 22.00 från den 24 februari

Forged With Steele följer den kommande stjärnan inom engelsk smideskonst, YouTube-stjärnan Alec Steele, när han återskapar en hisnande arsenal historiska vapen i sin smedja i Norwich. Med hjälp av sina fantastiska färdigheter som det tagit honom tio år att tillskansa sig (Alec började smida som 11-åring) återskapar han vapen som fällt avgörandet i några av historiens mest avgörande fältslag, från romarnas gladiussvärd till vikingarnas stridsyxor, Bowiekniven och M9-bajonetten. (18x30 min)

Denna säsong tar HISTORY Sweden saker och ting ett steg längre i och med lanseringen av dess första digitala systerserie någonsin – Forged i Sverige. Några av Sveriges mest talangfulla smeder tävlar man mot man på jakt efter ära i smedjan och 10 000 kronor i förstapris. I ett brott mot traditionen kommer vinnaren att utses av fansen – alla via Facebook och Instagram – @HISTORYSverige/@HISTORYSve.