HITLER'S SECRET SEX LIFE PÅ THE HISTORY CHANNEL

The HISTORY Channel höjdpunkter, april 2021

HITLER'S SECRET SEX LIFE

Torsdagar kl. 21.00 från den 8 april

Hitler’s Secret Sex Life skalar av den fasad som omgärdat 1900-talets mest ökända man och avslöjar en ledare hemsökt av hälsoproblem, osäkerhet, incest, fixa sexuella idéer, fetischer och drogmissbruk. Vi ser här en man som leder världen in i krig och bär ansvar för de mest ruktansvärda brott, och som samtidigt tar metamfetamin och kokain samt en uppiggande mixtur innehållande tjursperma. Hans relationer var problematiska: Minst en av hans älskarinnor begick självmord, och den enda kvinna han någonsin deklarerade sin kärlek för var hans egen halvsysters dotter (som också begick självmord). En kronisk masturberare med okontrollerbara tarmgasproblem som njöt av sexuella fetischer… och påståendet att han bara hade en testikel tycks dessutom stämma. (4x60 min)

ASSEMBLY REQUIRED WITH TIM ALLEN

Onsdagar kl. 22.00 från den 28 april

Nuförtiden känns det som de flesta väljer ett av två alternativ när något de äger går sönder. Antingen kastar de det och ersätter det med en nyare modell, eller också ber de någon annan att laga det. Förr fanns ett tredje alternativt: Vad hände egentligen med att kavla upp ärmarna och fixa det själv? Tim Allen och Richard Karn, värdarna från Tool Time, avslutar här det uppdrag de inledde för många år sen i Tummen Mitt I Handen. Duon bjuder in byggare och fixare med rätt anda – och beslutsamhet att fixa snarare än att ersätta – till sin fixarverkstad. Denna plats, som domineras av oändliga hyllgångar fyllda av artiklar, är den perfekta platsen för Tim och Richard att testa de tävlandes uppfinningsrikedom och förmåga att återställa föremål till dessas ursprungliga skick och sedan göra dem såväl större som mer ljudstarka och kraftiga. (10x60 min)

HITLER'S STEEL BEAST

Torsdag den 8 april kl. 22.00

Mot slutet av 30-talet beordrade Hitler byggandet av ett specialtåg som skulle innebära ett säkert transportmedel och samtidigt stilla hans tilltagande paranoia. Dennabepansrade, 15 vagnar långa befästning på räls utgjorde Hitlers mobila högkvarter, det var här han hade privata möten med Pétain, Franco och Mussolini – och utgjordesamtidigt måltavla för otaliga mordplaner smidda av den brittiska säkerhetstjänsten. Tåget, som var utrustat med toppmoderna kommunikationsanläggningar och ett eget luftvärnsbatteri, byggdes av ett team bestående av tidens främsta ingenjörer, medan de luxuösa interiörerna i respektive vagn utformades av Führern själv. (1x60min)

I denna serie krigsdokumentärer ingår även:

Kill Hitler: The Luck of the Devil - Torsdag den 15 april kl. 22.00

Den 30 april 1945 begick Hitler självmord i sin bunker i Berlin, vilket innebär att han denna dag lyckades med något som andra försökt men misslyckats med i 20 år. Mellan åren 1921 och 1944 utfördes minst 30 attentatsförsök mot Führern. Denna film presenterar hur Hitler lyckades överleva dess mordförsök, samt hur Europas och otaliga andra öden hade förändrats om denna ”djävulens tur” inte hade varit på hans sida. (1x60min)

22 June 1940: The Sound of Surrender - Torsdag den 22 april kl. 22.00

Vapenstilleståndet den 22 juni 1940 så som du aldrig sett det förut. Vi återberättar historien om hur Frankrike hamnade i denna kritiska situation och ger tittaren en intim förståelse för denna katastrofala dags vikt för världshistorien. (1x60min)

Swamp Ghost - Torsdag den 29 april kl. 22.00

Den 23 februari 1942, efter USA:s första tunga bombraid under kriget, kraschlandade ett sönderskjutet B-17Ebombplan i ett avlägset träsk i Papua New Guinea. Besättningen på nio man överlevde och fick sedan utkämpa en sex veckor lång kamp mot malaria och tropisk hetta för att slå sig fram till säkerhet. Själva flygplanet förblev emellertid försvunnet i decennier. Det var först år 1972 som australiensiska soldater hittade det nästan helt nedsjunkna flygplanet från en helikopter och döpte det till ”träskspöket ”The Swamp Ghost”. (1x60min)

PÅSK SÖNDAG - HOLY GRAIL IN AMERICA

Söndag den 4 april kl. 21.00

År 1899 hittade en bonde i Minnesota som höll på att rensa sitt fält från träd en stor sten med mystiska runor på. Denna sten, som numera går under namnet ”Kensingtonstenen”, beskriver en resa fylld av markerövring och mord… år 1362. Trots att många betraktat stenen som en förfalskning pekar nya bevis på att den skulle kunna vara äkta och en ledtråd på att Tempelriddarna upptäckt Amerika redan 100 år före Columbus, en resa där de kanske medfört historiens största skatt… den Heliga Graalen. (1x120min)

THE BEST OF MONSTERQUEST

Tisdagar kl. 20.00 från den 6 april

Denna serie använder vetenskapliga metoder för att undersöka faktan bakom några av de läskigaste monster som lurar i skuggorna. MonsterQuest-teamet undersöker den vetenskapliga sanningen och biologin bakom mytiska monster som drakar, vampyrer, jättebläckfiskar med mera. Med hjälp av ny teknik söker teamet sanningen bakom dessa fruktansvärda varelser. Denna serie hoppas kunna ta reda på om dessa varelser är rena nyter och folklore, eller om det kanske finns eller har funnits verkliga varelser vara beteenden kan förklarar dessa legendariska monsters ursprung. (5x60min)