Abraham Lincoln på HISTORY Channel

THE HISTORY CHANNEL HÖJDPUNKTER, APRIL 2022

ROSS KEMP: SHIPWRECK TREASURE HUNTER

Tisdagar kl. 21.00 från den 26 april

I denna splitternya historiska äventyrsserie i fyra delar får den brittiske programledaren och journalisten Ross Kemp uppfylla en livslång dröm om att dyka ner bland skeppsvrak och avslöja bortglömda historier och dolda skatter. Inspirerad av släktens marina förflutna genomgår Ross en intensiv utbildning under dykarinstruktören Neil Brocks ledning, och med hjälp av dykarexperterna Emily Turton och Mallory Haas utforskar han spektakulära skeppsvrak över hela Storbritannien. Från Orkneyöarna utanför Skottland och ner till södra Devon i England dyker han ner bland slagskepp från båda världskrigen, experimentubåtar, tidiga slavskepp och fregatter från Napoleontiden på jakt efter ledtrådar och artefakter i utmanande undervattensmiljöer som, åter på land, leder honom till den fascinerande historien bakom respektive vrak. (4x60 min)

ABRAHAM LINCOLN

Torsdagar kl. 20.00 från den 7 april

Abraham Lincoln berättar den sanna historien om Amerikas ikoniska 16:e president. I tre tvåtimmarsavsnitt förflyttar serien tittarna in i historien om Abe före Lincoln, en ung man som vill göra avtryck i världen och växer till att bli den man som leder USA genom dess svåraste kris. Genom att väva samman dramatiseringar av viktiga händelser i hans liv med kommentarer från historiker och offentliga personer – inklusive expresident Barack Obama – skapar serien ett porträtt av en Lincoln fast besluten att göra avtryck i världen. Serien skildrar Lincolns utveckling som man och tänkare mot bakgrunden av ett land som alltmer slits itu av slaverifrågan. I takt med att kriget fortgår skildrar serien hur – bland annat tack vare påverkan från slaverimotståndare som Frederick Douglass – Lincoln alltmer värdesätter vikten i att ta chansen att få slut på slaveriet i USA en gång för alla. (3x150 min)

WORLD'S GREATEST TREASURE MYSTERIES

Måndagar kl. 22.00 från den 25 april

Rick och Marty Lagina, tillsammans med sin researchpartner Matty Blake, är tillbaka och på jakt efter skatter bortom Oak Island. Denna spännande, actionfyllda andra säsong av HISTORY Channelhitserien World’s Greatest Treasure Mysteries följer dem över hela USA och Kanada när de träffar och samarbetar med andra skattjägare i jakten på miljarder i legendariska skattgömmor. Från gömda spanska guldgruvor och banditgömmor till sjunkna galleoner och flodbåtsvrak gräver, borrar och dyker vår duo sin väg genom historien för att återfinna fantastiska artefakter och värdeföremål som legat orörda i många sekler. (10x60 min)

THE LAST KING BEHIND THE IRON CURTAIN

Lördag den 30 april kl. 20.00

The Last King Behind The Iron Curtain berättar den tidigare okända historien om den modige, 23 år gamle kung Mikael av Rumänien som, genom att trotsa Hitler under andra världskriget, riskerade sitt eget liv bara för att sedan kastas ut från sitt eget land av Kremluppbackade kommunister. Denna HISTORY Channel-producerade dokumentär utforskar den dramatiska exilberättelsen om en stilig, ung och ofta ensam man som blev en pjäs i ett politiskt spel med Sovjetunionen. Kung Mikael blev inblandad i CIA-försök att skapa ett väpnat motstånd i Rumänien och blev sedan utsatt för övervakning i exil av agenter från Ceausescus hotade säkerhetspolis Securitate. Med hjälp av en aldrig tidigare visad intervju med kungen från år 2003, bidrag från dem som kände honom under exilen samt medlemmar av Rumäniens kungafamilj berättar vi en historia om otroliga strapatser och – till slut – återupprättelse. (1x60 min)