Båstad Turism och Näringsliv är nu aktieägare i Ängelholm Helsingborg Airport

Båstad Turism och Näringsliv är nu aktieägare i Ängelholm Helsingborg Airport

Båstads kommun har tillsammans med Båstad Turism och Näringsliv funnit en unik samverkan med näringslivet avseende Ängelholm Helsingborg Airport.

Nu är aktieöverlåtelseavtalet mellan Båstads kommun och Båstad Turism och Näringsliv Holding AB klart. Det innebär att Båstads kommun har sålt hälften av sitt aktieinnehav till Båstad Turism och Näringsliv Holding AB som nu äger ca 4,9 procent av Ängelholm Helsingborg Airports samtliga aktier. Båstad Turism och Näringsliv Holding AB i sin tur har lyckats finansiera förvärvet genom finansiering primärt från det lokala näringslivet i Båstad, två av finansiärerna är Lindab och Båstad Tennis och Hotell AB.

- Jag menar att det är av största vikt att flygplatsen finns kvar – det är en av förutsättningarna för att vi på Lindab och andra stora bolag ska kunna bedriva verksamhet på Bjärehalvön på lång sikt. Det handlar bland annat om att det ska vara enkelt för våra kunder och leverantörer att kunna resa till oss när de besöker våra fabriker på Bjäre. Men flygplatsen behövs också för att vi ska kunna knyta till oss de absolut bästa medarbetarna och säkra tillgången på kompetens, säger Joakim Lönnberg, regionchef Norra Europa på Lindab.

- Vi har stort fokus på Nordvästra Skåne och möjligheten att ta sig hit på ett snabbt och smidigt sätt är av största vikt för våra verksamheter. Ängelholm Helsingborg Airport bidrar i väldigt hög grad till detta. Så vår insats och vilja att vara en del i att behålla flygplatsen känns självklar, kommenterar Anders Nelson, VD på Båstad Tennis & Hotell AB.

Redan förra vintern fick näringslivet i Båstad frågan om de ville bli delägare i flygplatsen. Gensvaret var positivt. Många företag uttryckte ett stort behov av en lokal flygplats för deras fortsatta utveckling, tillväxt och inte minst kompetensförsörjning. Såväl storföretag som tjänsteföretag och företag inom besöksnäringen påverkas av flygplatsen.

- Betydelsen av en flygplats i närheten är av största betydelse. Såväl vårt lokala näringsliv som Båstad som besöksdestination kommer alltid vara beroende av en väl fungerande infrastruktur för kommunikation. Vi är strategiskt lokaliserade med såväl E6an som med goda tågförbindelser. När vi nu fick möjligheten att bidra till att säkerställa flygplatsens fortsatta drift ställde det lokala näringslivet upp på ett imponerande sätt. Vi vill nu fokusera på att medverka till att utveckla flygplatsen och välkomnar den tekniska utvecklingen mot morgondagens klimatsmarta flygresor. Ett varmt riktat tack till alla de företag och företagare som hjälp till att finansiera Båstad Turism och Näringslivs engagemang i flygplatsen, kommenterar Fredrik Liedholm, ordförande i Båstad Turism och Näringsliv.

När Ängelholms Flygplats AB till följd av coronapandemin hamnade i en extraordinär situation valde Båstads kommun tillsammans med flera andra kommuner i Familjen Helsingborg att köpa flygplatsen. Båstads kommun köpte motsvarande 9,95 procent av andelarna och nu har alltså kommunen sålt vidare 4,9 procent till näringslivet i kommunen.

- Jag är både glad och stolt över denna unika lösning. När vi förhandlade kring flygplatsen var det tryggt att veta att näringslivet i vår kommun dels såg värdet av att behålla flygplatsen och dels var beredda att gå in som ägare tillsammans med oss. Vi tillsammans med näringslivet borgar för ett aktivt och positivt ägandeskap av flygplatsen för framtiden, säger Johan Olsson Swanstein, kommunstyrelsen ordförande.

Status Ängelholm Helsingborg Airport

Affärsresandet är fortsatt lågt i förhållandevis till innan pandemin, däremot går privatresandet uppåt. Under sommaren ökade antalet resenärer stort och nu ligger antalet på en jämn nivå motsvarande hälften av antalet resenärer under 2019. Flygbolagen SAS och BRA trafikerar flygplatsen och de erbjuder upp till 14 avgångar och ankomster dagligen till Arlanda och Bromma. Under sommaren gick det även flyg till Visby samt Sälen/Trysil.

Med start den 19 december fram till den 26 mars flyger BRA direkt till Sälen/Trysil två gånger i veckan. Detur kommer också erbjuda charter till Antalya, Turkiet direkt från Ängelholm Helsingborg Airport under sommar och höst 2022.

Antalet resenärer på flygplatsen ökar inför helgerna vilket tyder på att fler privatpersoner reser och att andelen inkommande besökare ökar.

Fredrik Liedholm, ordförande Båstad Turism och Näringsliv

Johan Olsson Swanstein, kommunstyrelsens ordförande