Besök från Centerpartiet på Ängelholm Helsingborg Airport

Besök från Centerpartiet på Ängelholm Helsingborg Airport

Under förmiddagen hade vi besök från Centerpartiet på Ängelholm Helsingborg Airport där vi fick möjlighet att lyfta och diskutera aktuella frågor kring den regionala flygplatsens viktiga roll i allmänhet och Ängelholm Helsingborg Airport i synnerhet.

Vi pratade om flygplatsens betydelse i regionen för infrastrukturen, att kunna tillgodose samhällsnyttiga funktioner och utredningen krig beredskapsflygplatser i Sverige. Men även för inflyttning, företagsetablering samt för besöks- och turismnäringen. Vidare diskuterades hur pandemin påverkat och fortfarande påverkar verksamheten. En presentation av det framgångsrika och viktiga miljöarbetet som bedrivs på flygplatsen gjordes och hur vi ska nå målet att bli en klimatneutral verksamhet under 2022. Framtidens flygplats och det omställningsarbetet som pågår i flygbranschen med bland annat elektrifiering lyftes och även frågor som produktion av biojetbränsle i Sverige/Norden och behov av elflygsstrategi för att följa utvecklingen av branschen.

Vi hade givande och bra samtal och förmiddagen avslutades med en rundvandring för att titta närmre på verksamheten på flygplatsen.

Personer på bild från vänster:

Jonas Nyström, ekonomichef Ängelholm Helsingborg Airport
Mikael Larsson, riksdagsledamot, fokus på infrastrukturfrågor och sitter bl a i Trafikutskottet
Liss Böcker, kommunalråd Ängelholm
Anders Williamsson, styrelseordförande Ängelholm Helsingborg Airport