Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande i Ängelholm, Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg och Anders Hylén, PEAB vid avsiktsförklaringen av kommunernas övertagande av flygplatsdriften.

Summering av året som gått på Ängelholm Helsingborg Airport!

2020, ett annorlunda år som präglats av pandemin! För många har det varit ett år med negativa händelser samtidigt som det för andra varit det bästa året på länge. Vi har lärt oss väldigt mycket och hittat nya sätt att arbeta på för att göra situationen till det bästa.

För flygplatsens del var 2020 minst sagt ett turbulent år. Vi blev hårt drabbade av pandemin redan i början av året och reserestriktionerna som infördes i april resulterade i att all flygtrafik stoppades och uppsägningar av personal på grund av arbetsbrist. I mitten av juni fick vi tillbaka trafiken till Stockholm, om än i mycket begränsad omfattning. Vi såg en långsam ökning av resandet fram till november då nya reserestriktioner infördes och återigen tappade vi stora delar av trafiken.

Tidigt under våren aviserade vår dåvarande ägare (PEAB) att man inte skulle klara driften av ÄFAB med hänsyn till de ekonomiska effekterna av pandemin och samtal om alternativ lösning inleddes med kommunerna i regionen. Dialogen övergick i förhandling efter att PEAB i slutet av maj meddelat sitt beslut att lägga ned flygplatsverksamheten. Huvuddelen av resterande personal blev då uppsagda. Förhandlingarna ledde till att de nuvarande ägarkommunerna i juni gick ut med informationen att man ämnade ta över flygplatsdriften och säkra flygförbindelser till regionen långsiktigt. Efter beslut i respektive kommunfullmäktige skedde så övertagandet den 1 september och den personal som sagts upp i samband med nedläggningsbeslutet i maj återanställdes.

De 10 december skrevs historia på flygplatsen då den första leverans av biojetbränsle togs emot. Leveransen möjliggjordes genom att företag och privatpersoner klimatreducerat sina resor via Fly Green Fund. Vi har under många år jobbat med olika miljöfrågor för att vara en klimatneutral flygplats, som vi kommer att bli under 2022. En viktig del som saknats har varit att kunna tanka biojetbränsle lokalt, vilket nu är möjligt tack vare premiärleveransen från Fly Green Fund och ett ramavtal med AirBP.

2020 blev ett annorlunda år, året då vi skulle firat att vi varit en civil flygplats i 60 år. Den 1 september 1960 landande en Convair Metropolitan Cv440 (SE-CRN) och med den starten på den civila flygtrafiken på Ängelholm Helsingborg Airport. Detta datum, 1 september 2020 fick vi nya ägare i form av sju kommuner och vi kan fortsatt vara en viktig del i utvecklingen av vår region!

Mer om flygplatsens 60-åriga historia kan du läsa om på vår hemsida - VÅR HISTORIA