Vad hände på Ängelholm Helsingborg Airport under 2023?

Vad hände på Ängelholm Helsingborg Airport under 2023?

2023 är första året sedan utbrottet av pandemin då vi är helt utan restriktioner. Det påverkar flygbranschen positivt och vi ser att passagerarna sakta kommer tillbaka. Under året har vi ungefär 60% av antalet resande jämfört med 2019. SAS som under några år har flugit med mindre flygmaskiner återupptar sin jettrafik till Arlanda. BRA flyger till Bromma under hela året, Visby under sommaren och Sälen under vintern.

Den 15 februari presenterar staten en flygplatsutredning gjord av Peter Norman där man bland annat föreslår att Ängelholm Helsingborg Airport ska ingå i statliga Swedavia. Förslaget leder till en rad olika möten och besök av riksdagspolitiker, ministrar, regionala och lokala politiker under året. I mars besöker infrastruktur- och bostadsministern Andreas Carlsson flygplatsen. Under året kommer en del beslut från utredningen, bland annat om ökat driftstöd till regionala flygplatser som ska hanteras av Trafikverket som också får uppdraget att koordinera beredskapsflygplatser och Ronneby förblir en Swedavia flygplats.

I maj anordnar vi ett avslutningsevent av projektet Grön Flygplats tillsammans med SRF, Sveriges Regionala Flygplatser, där inbjudna gäster lyssna på föredrag om framtidens flyg och flygplatser och det spännande omställningsarbetet som pågår i flygbranschen. I samband med det landar elflygplanet U15E Phoenix som också blir första stoppet på en elflygsturné i Sveriges norra delar. Under sommaren levereras en ny solcellsdriven passagerartrappa. I oktober förlängs vår certifiering med tre år enligt Airport Carbon Accreditation på ackrediteringsnivån 3+ (Neutrality) och efter en mindre kompensation fortsätter vi att vara en fossilfri flygplats.

I oktober börjar sista kullen med flygplatstekniker från gymnasieskolan Tegelbruksskolan i Klippan. SAS får förlängt Chapter 11 och BRA går in i rekonstruktion under oktober.

I slutet av året beviljas SRF projektet Grön Flygplats 2.0. Projektet handlar om hur det nya fossilfria flyget kan bidra till en hållbar regional utveckling i hela landet.

Totalt reser 224 412 passagerare till eller från flygplatsen.

På vår hemsida kan du som är lite extra nyfiken läsa om flygplatsens historia tillbaka till 60-talet.

VÅR HISTORIA sedan 60-talet