Leverans av biojetbränsle som är tillverkat av använd matolja till Ängelholm Helsingborg Airport

Ytterligare leverans av biojetbränsle till Ängelholm Helsingborg Airport

I dagens leverans av bränsle till flygplatsen fanns det återigen biojetbränsle, ett fossilfritt bränsle som reducerar utsläppen med 80% jämfört med fossilt bränsle. Leveransen från Air BP är möjligt tack vare den gemensamma upphandling som gjordes i början av 2021 tillsammans med flera av medlemsflygplatserna i Grön Flygplats. Genom upphandlingen säkrade vi tillgången till biojetbränsle och möjlighet att kunna erbjuda både flygbolag och passagerare grönt biojetbränsle och underlätta omställningen för ett mer klimatsmart och hållbart flyg. Det är också en viktig del i vårt miljöarbete och för att vi ska nå målet med ett fossilfritt inrikesflyg 2030.

Just nu har vi tre flygbolag som trafikerar oss, SAS till och från Arlanda och Air Skåne och BRA flyger till och från Bromma. Under sommaren kommer vi även ha trafik till Scandinavian Mountains Airport och till Visby.

- En av anledningarna till dagens leverans av biojetbränsle är att vi ser en ökning av antal flygningar och därmed en större efterfrågan på biojetbränsle. Den andra är att Helsingborg Stad, en av våra ägarkommuner, valt att klimatreducera alla sina flygresor under 2021 till 100 % genom att köpa biojetbränsle direkt från oss på flygplatsen. Det innebär att alla flygresor till och från Ängelholm Helsingborg Airport som staden gör under året inte gör något klimatavtryck utan är helt CO2 neutrala, säger Ulf Svensson, Flygplatschef på Ängelholm Helsingborg Airport.

-Det är nu möjligt för kommuner, företag och privatpersoner att klimatreducera sina flygresor direkt från oss på Ängelholm Helsingborg Airport. Biojetbränslet reducerar utsläppen med 80% jämfört med fossilt flygbränsle och i de övriga 20% räknas tex produktion och transport av bränslet in. I uträkningsmodellen som vi använder för att klimatreducera flygresor är detta tagit höjd för och inkluderar även de 20%. D.v.s. det ingår ett överköp av fossilfritt bränsle för att reducera även dessa, säger Theresia Lindkvist, Marknads- och kommunikationschef på Ängelholm Helsingborg Airport.

För mer information och hur man går till väga för att klimatreducera sina flygresor genom köp av biojetbränsle direkt från Ängelholm Helsingborg Airport kontakta:

theresia.lindkvist@aghairport.se

Från Ängelholm Helsingborg Airport har det flugits i decennier och sedan 1 september 2020 ägs flygplatsen av Ängelholm Helsingborgs flygplats Holding AB, ett kommunalt bolag som ägs av sju nordvästskånska kommuner. (Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Perstorp och Ängelholm).

Målet är att bli Sveriges mest problemfria och personliga flygplats. Här märker du små detaljer som gör din resa både enklare och trevligare. Som att bagaget finns i din hand, bara minuter efter det att du landat. Att din bil står parkerad bara några meter från ankomsthallens entrédörrar. Korta väntetider och smidiga rutiner gör resandet till en behaglig upplevelse.

En grönare flygplats är en hjärtefråga för oss och vi tänker alltid grönt, i stora som små beslut. Vi arbetar med miljöfrågor dagligen och under 2022 kommer flygplatsen att bli klimatneutrala. Från oss kan du resa med gott samvete.

Välkommen till Ängelholm Helsingborg Airport.