Miljardsatsning i Degerfors

Ståljätten Outokumpu kommer de närmaste åren att investera sammanlagt 1,7 miljarder i Degerfors järnverk. Det är en av regionens största industriinvesteringar på många år.

Outokumpu är idag världsledande på rostfri varmvalsad grovplåt. Tillverkningen är koncentrerad till Degerfors. Nu gör Outokumpu en miljardinvestering i Degerfors järnverk, som innebär att företaget bygger ny infrastruktur, nya byggnader samt installerar modern maskinutrustning i nya och befintliga anläggningar.  När Outokumpus storsatsning är genomförd 2012 kommer produktionen att öka från dagens 105 000 till 165 000 ton per år. Ändå finns kapacitet kvar att gå upp ända till 190 000 ton.

Hela processen uppgraderas
En av anledningarna till att Outokumpu valde ÅF är det stora elkunnandet. - Hela valsningsprocessen kommer att uppgraderas, berättar Christer Karlsson, projektledare på ÅF. Det handlar om nya ställverk och styrsystem, en ny ugn, ny värmebehandlingslinje, nya planmaskiner och en ny blästeranläggning samt en total översyn av hela elinfrastrukturen för denna produktionslinje. - Det här uppdraget är lite annorlunda, eftersom det inte handlar så mycket om konstruktionsarbete. Istället är 70 procent av det vi gör ren projektledning. I realiteten fungerar vi som Outokumpus delprojektledare för hela elsidan, från högspänning till vägguttag.

Var god stör ej
I genomsnitt kommer tio ÅF-konsulter att vara engagerade i projektet. Mer än tio delprojekt ska samordnas. - Det här uppdraget är inte bara komplext i sig. Dessutom måste verksamheten störas så lite som möjligt, vilket inte gör saken enklare, fortsätter Christer Karlsson. - När till exempel utrustning i produktionslinan ska ersättas måste den gamla rivas ut under semestern. Därefter görs omedelbart temporära installationer. Först under semestern året därpå kommer den nya utrustningen definitivt på plats.

Omfattande eluppdrag
Torsten Andersson är en av projektledarna på ÅF:
-Runt 70 procent av kraftförsörjningen skall byggas om, så ÅF har litet att bita i, berättar han.
-Enbart den nya utlastningshallen för paketering av färdigproducerad plåt är på 14 000 kvadratmeter. Där har ÅFs Installations- och Kraftavdelningar samarbetat för att ta fram en rambeskrivning.
ÅF har fortlöpande uppdrag där genomtänkta byggnadsinstallationer väsentligt bidrar till effektivare industriella processer.

• Ingenjörskonst

• outokumpu