Tack vare företagskunderna kan vi hålla ett brett sortiment, säger Tobias Brännström, som driver butiken.

Färgbolaget levererar med service, kunskap och kvalitet

Färgbolaget, en del av Nordsjö Idé och Design, är proffskundernas förstahandsval i östra Norrbotten. Nästan alla målerier och byggfirmor är återkommande kunder till butiken på Storgatan 12 i Överkalix.

Det finns en lång tradition av att driva professionell färghandel på Storgatan. Även innan Färgbolaget öppnade butiken fanns det en liknande verksamhet på samma plats, men med ett annat namn och andra varumärken än vad som finns i Nordsjö Idé och Designs sortiment.

Färgbolaget öppnade 2007, och har sedan dess servat de flesta målerier och byggbolag i regionen, det vill säga östra Norrbotten. Sortimentet är brett och det är mycket tack vare proffskundernas efterfrågan.

– Den största kundgruppen är professionella verksamheter. Vi har en mindre del privatkunder också, men vi ser att den största tillväxten även framöver kommer att finnas inom företagssegmentet. Det är också tack vare företagskunderna som vi kan hålla ett så pass stort lager och brett sortiment som vi har idag, säger Tobias Brännström, som äger och driver butiken.

Service, kunskap och kvalitet

Det finns en stark lojalitet mellan företagen i Överkalix med omnejd. Det tycker Tobias är en av de viktigaste faktorerna för att kunna driva butiken på ett bra sätt.

– Det finns en mentalitet här där vi hjälper varandra och ser till att gynna varandra som företag. Det ger bättre möjligheter för lokal tillväxt vilket är väldigt viktigt i de oroliga tider som råder. Vi kan räkna med att våra målerier och byggföretag handlar lokalt, och då vågar vi också satsa på ett större sortiment med flera nyheter under året, förklarar Tobias.

I Överkalix är det mycket renoveringar och underhåll som dominerar, men i övriga regionen byggs nya bostäder. Färgbolaget levererar till alla möjliga projekt och konkurrerar tack vare sin höga servicenivå, gedigen kunskap och kvalitetsprodukter. Om kunderna efterfrågar något som inte finns i Överkalix så kan Tobias snabbt hämta hem det.

Hela Nordsjös sortiment

Det lanseras nya tapetkollektioner och nyanser under hela året inom Nordsjö Idé och Design. Färgbolaget i Överkalix säljer även golv, olika tillbehör som exempelvis färgtvätt och spackel, samt verktyg som penslar och skrapor.

Samarbete finns med övriga Nordsjö-butiker i hela Norrbotten. Hela Nordsjös sortiment går att köpa via Färgbolaget i Överkalix, vilket är en stor styrka även för kunderna, som gentemot sina kunder kan erbjuda alla nyanser, alla tapeter och så vidare, som finns i hela sortimentet.