Allt fler människor söker sig till naturen för att samla kraft och energi

Upptäck ett upplevelsebaserat äventyr mitt i vildmarken

Allt fler människor söker sig till naturen för att samla kraft och energi. De senaste åren har satt hela samhället på prov, och det har knappast undgått någon att det nya normala inte ser ut som det gjorde för bara några år sedan. För att hitta tillbaka till en viktig inre balans söker många efter naturupplevelser.

Naturupplevelser är precis det som familjeföretaget Jockfall Turist & Konferens är bäst på. Baserat på Överkalix fantastiska natur och då inte minst det mäktiga Jockfallet, som även fått ge namn åt verksamheten, har familjen Landin byggt upp ett upplevelsebaserat äventyr mitt i vildmarken.

Hotspot för fiskeentusiaster

Naturligtvis är området kring själva vattenfallet, som bidrar till att skapa strida strömmar i Kalixälven, en riktig hotspot för fiskeentusiaster. Hit kommer besökare från hela världen för att få uppleva ett fiskeäventyr utöver det vanliga. Det har historiskt funnits mycket fisk i älven, och att få upp en lax på över tio kg är inte heller ovanligt.

– Det är framför allt laxfisket under sommaren som lockar flest besökare, men det fiskas även andra arter under olika tider på året. Vi bedriver guidade fisketurer och utbildningar på alla arter. Det vi främst ser framför oss nu är en markant ökning av antalet besökare, många kommer för fisket, men inte alla. Vi räknar med fler naturturister över lag och alla kommer inte att vara fiskeintresserade från början – men vi hoppas att många kommer att bli det under sin vistelse hos oss, säger Robin Landin, som är marknadschef i familjeföretaget Jockfall Turist & Konferens, och som även ger guidade turer.

Att värna om fisken i älven och de många sjöar runtomkring är något som ligger familjen Landin varmt om hjärtat, och därför tillämpas catch and release inom alla sorters fiske.

Med stark anknytning till naturen

För att kunna möta fler besökare än vad man gjort tidigare har familjeföretaget successivt byggt ut vildmarkscampen. Det senaste tillskottet är ett antal nya lodger som är generöst tilltagna och som har en komfort som överträffar det som lite allmänt kan kallas för vanliga campingstugor.

– Vi har under många år arbetat med att utveckla den här platsen som en destination för upplevelser med stark anknytning till naturen. Det utvecklingsarbetet fortgår hela tiden och kommer att bli ännu viktigare framöver när vi ska erbjuda en levande destination året om. Vi har redan idag ett högklassigt boende som passar för en bred målgrupp att erbjuda, och det ser vi som ett viktigt inslag i strävan efter att få välkomna fler gäster, förklarar Robin Landin.

Räknar med besöksrekord

Tack vare de senaste årens utveckling av både destinationen och campen räknar man i år med att uppnå besöksrekord på Jockfall Turist & Konferens. Dessutom är prognosen för årets fiskbestånd riktigt god, inte minst för laxen som de flesta sportfiskare som kommer till området är mest intresserade av.

Robin och övriga medlemmar i familjen Landin ser mycket fram emot fiskesäsongen i år, men kommer samtidigt att fortsätta jobba med andra värden utöver fisket. Det är värden som ger platsen kring Jockfall Turist & Konferens anläggning sin helt unika karaktär och som inte finns någon annanstans.