Frivärlds okunskap hotar Sveriges rykte

Frivärlds okunskap hotar Sveriges rykte

Gabi Björsson och Parul Sharma skriver att

"Adam Sandberg från tankesmedjan Frivärld påstår i ett debattinlägg på VA.se att EU:s föreslagna CSR-lagar är ett hot mot fattiga i U-länder. Där ger han sken av att förstå både fattigdom och hållbarhetskoncept. Men i själva verket förlöjligas fattigas rättigheter och bolagens intentioner att faktiskt göra rätt ifrån sig. De senaste undersökningarna gjorda av Global Compact och Accenture visar att över 83 procent av globala företagsledare vill ha lagstiftning kring hållbarhetsfrågor och rapportering för att anses trovärdiga i sitt arbete."

Ett exempel som tas upp i rapporten är den sydafrikanska vinindustrin. Sandberg refererar till en tretton år gammal artikel av forskaren Andries du Toit.

du Toit har tagit del av hur hans rapport framställts av Frivärld och skriver " CSR som inte inkluderar ett högre pris hos återförsäljarna och försäkra att arbetarna tjänar på det är knappt något annat än en etisk utsmycknad och kan leda till färre jobb eller att företag håller sig till smalt definierade minimilöner och reducerar de viktiga små förmåner som arbetarnaofta förväntar sig.
Men detta är inget argument mot etiska koder som sådana. Det är ett argument mot dåligt utformade etiska koder som inte tar itu med maktförhållandena i återförsäljarkedjan.
Fair Trade är ett exempel på en etisk kod som försöker försäkra att återförsäljarna betalar en premium för att följa reglerna och att den premien förmedlas till arbetarna.

Att citera min rapport för att få det att verka som en kritik av etiska koder som sådana är oärligt och en felaktig presentation av vad jag sagt"
Läs hela repliken hos Veckans Affärer http://www.va.se/debatt/dags-att-sluta-forenkla-fragorna-631062