Uttalande - Organisationer fördömer våldet mot hbtqi-personer i  Namibia efter Högsta domstolen erkänt samkönade äktenskap som lagligen ingåtts utomlands

Nyhet -

Uttalande - Organisationer fördömer våldet mot hbtqi-personer i Namibia efter Högsta domstolen erkänt samkönade äktenskap som lagligen ingåtts utomlands

Vi, partners till Afrikagrupperna, en svensk solidaritetsorganisation, är en grupp olika organisationer från Angola, Namibia, Moçambique, Sydafrika och Zimbabwe. Vi arbetar inom områdena arbetsrätt, sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, klimaträttvisa och livsmedelssuveränitet och för att skydda mänskliga rättigheter som ett kollektiv.

Vi fördömer våldet och den hatretorik som riktats mot den namibiska hbtqi-gemenskapen sedan domen där Högsta domstolen i Namibia erkänt samkönade äktenskap som lagligen ingåtts utomlands att behandlas lika i termer av immigrationslagar.

Vi fördömer att institutioner med makt, såsom religiösa och traditionella myndigheter, främjar våld och hat.

Vi uppmanar dessa institutioner att respektera och skydda allas rättigheter i Namibia, vilket förutsågs av författarna till den namibiska konstitutionen.

Vi uppmanar dessa institutioner att respektera domen från Namibias Högsta domstol.

Vi bekräftar den grundläggande mänskliga rätten till oberoende val, i hemmen, i samhällen och i relationer.

Vi bekräftar rätten till värdighet i en konstitutionell demokrati.

Vi hyllar kärlek och mångfald.

Organisationer bakom uttalandet:

Acção para o Desenvolvimento Rural e Ambiente, Angola