Fotograf/Källa: Vintervikens trädgård

Afrikagrupperna är med och kräver klimaträttvisa

För första gången anordnas Klimatfestivalen i Vintervikens trädgård. Där kommer Afrikagrupperna att vara på plats och bjuda in till diskussion och berätta om det pågående arbetet med ”Mat, mark och fröer”. Festivalen består av paneldebatter, seminarier, workshops, framträdanden, musik, konst och mycket mer.

Klimaträttvisa är avgörande för en hållbar och fredlig utveckling. Det finns ett starkt samband mellan miljö, klimatförändringar och människors levnadsvillkor. Klimatet och luften vi andas och vattnet som förenar oss i världshaven erkänner inga nationsgränser. Därför är negativa effekter av såväl miljöförstöring som orättvisa sociala och ekonomiska villkor ett viktigt område inom utvecklingspolitiken.

- Världen står inför en dubbel utmaning, att bekämpa fattigdom och klimatförändringar. Klimatförändringar är starkt kopplade till den orättvisa och ojämlika resursfördelningen som upprätthålls av politiska, ekonomiska, sociala, patriarkala och kulturella system och strukturer. Detta påverkar i synnerhet människor som lever i fattigdom och som lever på småskaligt jordbruk eftersom de är mest utsatta för klimatförändringar, säger Louise Lindfors, Afrikagrupperna

Fokus under dagen kommer att vara på frågan ”what’s next?” ett sätt att uppmana till handling och reflektion kring just klimatförändringar. Afrikagruppernas generalsekreterare Louise Lindfors och organisationens policyrådgivare Gloria Jimwaga kommer att vara på plats under dagen. Louise kommer bland annat att agera moderator och driva en debatt om klimatet.

What´s next? – Klimatfestivalen
Plats: Vintervikens Trädgård
Lördag den 31 aug kl. 12:00 – 22:00

För mer info eller kontakt:
Sofia Wallgren, Communications officer
Sofia.wallgren@afrikagrupperna.se
Tel. 072- 076 74 00

Om "Mat, mark och fröer"
Enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO har 75 % av de arter som odlades i början av 1900-talet gått förlorade. I Afrika är 80 % av fröerna som används lokala fröer som bönder sparar, delar och säljer, samtidigt som kvinnliga bönder producerar hela 90 procent av kontinentens mat och bidrar till ungefär hälften av den globala livsmedelsförsörjningen. Ett lokalt anpassat jordbruk är dessutom mer motståndskraftigt mot klimatförändringar. Nu hotas många frösorter av utrotning när nya lagar införs för att begränsa användning, lagring och spridning av lokala fröer. I vissa fall har hanteringen av lokala fröer till och med kriminaliserats.

Afrikagrupperna är en ideell, partipolitisk och religiös obunden biståndsorganisation med en vision om en rättvis värld. Vi bedriver inget eget utvecklingsarbete utan samarbetar med partnerorganisationer i Angola, Moçambique, Namibia, Sydafrika och Zimbabwe. Vi har tre temaområden: SRHR, Mat och markrättigheter samt Naturresurser, företag och mänskliga rättigheter. Genom vår verksamhet förändras och förbättras tusentals liv varje dag. Afrikagrupperna är en medlemsorganisation med lokalgrupper över hela Sverige. Tillsammans sprider vi information och bildar opinion för global rättvisa.