Afrikagrupperna i samarbete med Jens Assur

Afrikagrupperna i samarbete med Jens Assur

Africa is a Great Country heter årets utställning. Bara för att understryka det uppenbara – att så är det inte. Afrika är en hel kontinent. Där, precis som i andra delar av världen, finns svårigheter, men också resurser, handlingskraft och ett vanligt vardagsliv.

Jens Assur porträtterar människor och miljöer i städer som Maputo i Moçambique, Dar es-Salaam i Tanzania, Kigali i Rwanda, Lagos i Nigeria och Accra i Ghana med storformatskamerans hela bildomfång och precision. Hela utställningen är 40 fotografier i storleken 2,5 x 3,5 meter.

Afrikagrupperna är partner i projektet och arrangerar en seminarieserie i Stockholm, och evenemang på de andra orterna utställningen ska besöka. Utställningen visas på Liljevalchs konsthall 13 april till 2 juni för att sedan gå vidare till Värmlands muséer och andra orter i landet.

Under den tid utställningen visas i Stockholm anordnar Afrikagrupperna seminarier med Erika Bjerström, Jason Diakité, Josette Bushell-Mingo och Sten Rylander.

Afrikagrupperna planerar också event på de övriga orter i Sverige där fotografierna ska ställas ut. Mer info om detta publiceras på http://afrikagrupperna.se/africaisagreatcountry/aiagcseminarier