Afrikagrupperna på Almedalsveckan för att lyfta civilsamhällets roll

Afrikagruppernas generalsekreterare Louise Lindfors deltar på Almedalsveckan. I Almedalen vill vi understryka vikten av ett starkt internationellt utvecklingssamarbete inom de tematiska områden Afrikagrupperna arbetar med, såsom SRHR, mat och markrättigheter, naturresurser, företag och mänskliga rättigheter.

Från tisdag 27/7-torsdag 29/7 kommer Louise Lindfors att delta i en rad seminarier och event, inklusive ett samtal om hur svenskt bistånd kan göra störst möjliga nytta för världens fattiga samt ett seminarium med fokus på framtidens biståndspolitik - vart är Sverige på väg i arbetet för internationell solidaritet? Afrikagrupperna ser fram emot att lyfta dessa viktiga frågor som påverkar både södra Afrika och Sverige.

"I en tid då många kriser samtidigt drabbar de redan mest utsatta globalt är det viktigt att Sverige, civilsamhället och politiken, verkar för demokrati och mänskliga rättigheter. Almedalen är en plats för mötesfrihet och yttrandefrihet där vi kan ses och tala om solidaritet och andra principer vi vill värna i samhällsdebatten, viktigt att många röster och perspektiv får höras där i år!"
- Louise Lindfors

Afrikagrupperna har arbetat med utvecklingssamarbete i södra Afrika i 50 år och har ett brett spektrum av partnerorganisationer som fokuserar på arbete med SRHR, Mat och markrättigheter, Naturresurser, företag och mänskliga rättigheter. Vi stöttar även kampen för ett fritt Västsahara. Genom att vara på plats under Almedalsveckan har Afrikagrupperna möjlighet att engagera fler människor i våra frågor och fortsätta sträva mot en rättvis värld för alla.

Afrikagrupperna kommer att delta i:

ONSDAG 28/7:

14.00-14.45 “Bortom Ukraina och närområdet – Hur svenskt bistånd kan göra största möjliga nytta för världens fattiga” som arrangeras av Act Svenska kyrkan, Afrikagrupperna, Naturskyddsföreningen, Plan Sverige, PMU, Svenska missionsrådet, Union to Union, We Effect. Plats: Strandgatan 19, "TCO-landet, Stora scen". Louise Lindfors, Afrikagrupperna modererar samtalet

TORSDAG 29/7:

09.00-10.00Framtidens biståndspolitik - vart är Sverige på väg i arbetet för internationell solidaritet?” som arrangeras av Socialdemokrater för tro och solidaritet. Plats: Norra Kyrkogatan 2, Församlingshuset Domkyrkan, Entréplan. Louise Lindfors, Afrikagrupperna deltar som panellist.

Är du på plats och vill träffa oss? Vill du prata om biståndsfrågor, intervjua Louise eller ta en kaffe?

Hör av er till oss så ses vi!

Kontakta oss:
Louise Lindfors, Generalsekreterare