Afrikagrupperna uppmanar regeringen att agera snabbt för Västsahara

EU-kommissionen vill omförhandla avtalet mellan EU och Marocko och inkludera Västsahara, något som strider mot EU- domstolens dom. Läget är kritiskt. Men Sverige kan ha en avgörande roll för att stoppa förhandlingarna.

Den 21 december 2016 beslutade EU-domstolen i en historisk dom att Marocko inte har rätt att sälja Västsaharas naturresurser om inte det västsahariska folket samtycker. Domen fastslog även att Marocko och Västsahara är två distinkta områden.

Trots detta arbetar EU-kommissionen nu för att försöka hitta nya vägar för att förhandla med Marocko och även i ett nytt avtal kunna inkludera Västsahara. Polisario, som är västsahariernas legitima representant enligt FN, motsätter sig all exploatering av Västsaharas naturresurser som sker genom Marocko.

För att avtalet ska kunna omförhandlas behövs det att alla EU:s medlemsländer godkänner en ny förhandling. Sverige har en tradition av att stå upp för Västsahara och folkrätten. 2006 röstade Sverige som enda land i EU nej till ett fiskeavtal mellan EU och Marocko på grund av att Västsaharas fiskevatten inkluderades.

Vi uppmanar Sveriges regering att stå upp för Västsahara och folkrätten och att inte godkänna några fortsatta förhandlingar mellan EU och Marocko där Västsahara ingår, om inte Polisario godkänner det.

Nike Dahlskog, ordförande Afrikagrupperna

Gabi Björsson, generalsekreterare Afrikagrupperna

Medlemmar på Afrikagruppernas årsmöte i Falun 13-14 maj 2017

Afrikagrupperna är en ideell, partipolitisk och religiös obunden biståndsorganisation med en vision om en rättvis värld. Vi bedriver inget eget utvecklingsarbete utan samarbetar med partnerorganisationer i Angola, Moçambique, Namibia, Sydafrika och Zimbabwe. Vi har tre temaområden: SRHR, Mat och markrättigheter samt Naturresurser, företag och mänskliga rättigheter. Genom vår verksamhet förändras och förbättras tusentals liv varje dag. Afrikagrupperna är en medlemsorganisation med lokalgrupper över hela Sverige. Tillsammans sprider vi information och bildar opinion för global rättvisa.