Bara en grön gubbe till regeringens politik

Det blev bara en enda grön gubbe visar granskning av Sveriges politik för global utveckling.

Det verkar vara mycket svårt för politikerna att agera så att beslutet om en samstämmig politik för global utveckling (PGU) uppfylls. Den 10 maj presenteras 2012 års Barometer som mäter trycket på Sveriges politik för global utveckling. I rapporten utvärderar och betygsätter organisationer agerandet inom områdena klimat, migration, finans, handel och säkerhet. Dessutom presenteras konkreta förslag på hur politiken kan förbättras.

Framförallt två exempel i rapporten som sticker ut;
Vapenexport: Efter den arabiska våren har Sverige presenterat särskilda biståndssatsningar med fokus på demokrati och yttrandefrihet i Mellanöstern och Nordafrika. Samtidigt har Sveriges krigsmaterielexport till diktaturer ökat dramatiskt.

Skatteflykt: Det saknas idag regler som förhindrar att de stora biståndsinvesteringar som görs, framförallt via Swedfund, bidrar till skatteflykt från utvecklingsländer. Det rimmar illa med PGU:s löften om en samstämmig politik.

Snart tio år efter beslutet om PGU är frågan om samstämmighet i princip frånvarande från den politiska dagordningen. Det krävs därför en nystart för PGU för att inte Sveriges politik ska motverka fattigdomsbekämpning och mänskliga rättigheter. Med PGU kom en enig riksdag överens om att alla politikområden ska dra åt samma håll och bidra till en rättvis och hållbar global utveckling. PGU slår fast att två perspektiv ska genomsyra all svensk politik; de fattigas perspektiv och rättighetsperspektivet. Utgångspunkten ska vara utsatta och fattiga människors verklighet, erfarenheter, behov och prioriteringar.

Välkommen till ett lunchseminarium med en presentation av 2012 års PGU- Barometer och en paneldiskussion med Bodil Ceballos (MP), Kenneth G Forslund (S), Anders Sellström (KD), representant från M (tbc) och Lennart Wohlgemuth, FUF och gästprofessor vid Center for African Studies, Göteborgs universitet.

10 maj 12.00-13.30. Klara konferens, Vattugatan 6, Stockholm (T-bana: T-centralen). En gratis lunchsmörgås serveras från 11.45.

Kontakt: Annelie Andersson, Informations- och utbildningsansvarig CONCORD Sverige, Tfn: +46 (0) 8 648 99 50,Mobil: +46 (0)73 903 10 17, annelie.andersson@concord.se

Organisationer bakom Barometer 2012: ActionAid, Afrikagrupperna, Diakonia, Forum Syd, Föreningen för Utvecklingsfrågor, Kristna Fredsrörelsen, Kvinna till Kvinna, LO-TCO Biståndsnämnd, Plan Sverige, Rädda Barnen, Svenska Afghanistankommittén, Svenska kyrkan, Svenska Freds och Skiljedomsföreningen och Svenska missionsrådet, - medlemmar i CONCORD Sverige.