Blank Spot Project får Afrikagruppernas solidaritetspris

Solidaritet handlar om att gemensamt ta ansvar för att arbeta för en rättvis värld. För att uppmärksamma värdet av solidaritet delar Afrikagrupperna för fjärde året i rad ut Solidaritetspriset. I år går priset till Blank Spot Project, som skapat en medborgarfinansierad digital plattform för utrikesjournalistik.

- Med mod och nytänkande ger Blank Spot Project en röst åt de människor som annars inte hade hörts, säger Johanna Arkåsen, ordförande i Afrikagrupperna.

Det är många konflikter och tysta katastrofer som inte når den svenska publiken genom etablerad media. Genom att fokusera på utrikesjournalistik för att vidga vyer och nyansera världsbilden bidrar Blank Spot Project till ökad kunskap och engagemang.

- Solidaritet och handlingar i solidaritetens anda behöver alltid uppmärksammas och uppmuntras. De senaste veckorna har många visat prov på extraordinär solidaritet i en värld som brinner, tillsammans kan vi förändra världen, säger Johanna Arkåsen, ordförande Afrikagrupperna

Blank Spot Project har visat styrka att på kort tid mobilisera människor stöttat projektet finansiellt. Behovet av att få lyfta fram åsidosatta konflikter, perspektiv och kontinenter är stort. Afrikagrupperna vill därför belöna Blank Spot Projects initiativtagande och uppmuntra till ett fortsatt viktigt arbete för rättigheter och demokrati i solidaritetens namn.

- Underbart att vår ambition uppmärksammas. Men också peppande och nervöst. Lite som när Obama fick fredspriset för att inte starta krig så får vi pris för vår vilja att ta fram unik journalistik, säger Martin Schibbey på Blank Spot Project.

Information om prisutdelningen

Tid: Lördagen den 26 september 2015 15.00 – 15.20

Plats: Stora scenen på internationella torget, Bokmässan i Göteborg

Efter prisutdelningen sker ett panelsamtal där Martin Schibbey, chefredaktör, Blank Spot Project, Brit Stakston, digital strateg, Blank Spot Project och Johanna Arkåsen, ordförande, Afrikagrupperna deltar. Efter panelsamtalet finns det möjlighet att träffa panelen i Afrikagruppernas monter 12:02.

För mer information kontakta:

Cecilia Abrahamsson, pressekreterare, Afrikagrupperna, cecilia.abrahamsson@afrikagrupperna.se 073-593 91 39

Afrikagrupperna är en solidaritetsorganisation som arbetar för en värld där alla människor har lika rättigheter och möjligheter att påverka sin vardag och framtid. För att minska fattig-domen arbetar vi tillsammans med lokala partnerorganisationer i Angola, Mocambique, Namibia, Sydafrika och Zimbabwe. Läs mer på www.afrikagrupperna.se