Bild tagen av Equipe Media Fotograf/Källa: Equipe Media

Equipe Media tilldelas Solidaritetspriset 2019

Afrikagrupperna har beslutat att ge solidaritetsutmärkelsen 2019 till Equipe Media för deras outtröttliga arbete för att dokumentera brott mot mänskliga rättigheter. Journalister och aktivister i mediegruppen Equipe Media riskerar sina familjers liv och egna liv genom att rapportera om situationen i Västsahara, ockuperad av Marocko. Det finns totalt frånvaro av pressfrihet och det är en av världens farligaste platser för reportrar, särskilt för Västsahara-reportrar.

Equipe Media grundades 2009 och använder en icke-våldsam metod för att bryta informationsblockaden. Dess medlemmar arbetar i hemlighet med att dokumentera missbruk av mänskliga rättigheter i den ockuperade Västsahara. De följer och rapporterar från offentliga demonstrationer, polisattacker, arresteringar och rättegångar. Deras filmer och fotografier sprids till internationella organisationer för mänskliga rättigheter och ger bevis på den marockanska säkerhetsstyrkens våldsamma karaktär mot västra Saharas befolkning.

Den ockuperade Västsahara är i praktiken otillgänglig för internationella medier och människorättsobservatörer. Flera utländska journalister och observatörer har antingen förvisats från området eller nekats inträde. Equipe Media har hjälpt de få som har lyckats komma in i Västsahara.

MINURSO, FN: s trupp som använts där i årtionden för att övervaka en folkomröstning (som kontinuerligt skjutits upp av Marocko), är den enda FN-intervention som saknar myndighet att rapportera om brott mot mänskliga rättigheter. Utan internationella observatörer är informanter från Västsahara källan till dokumentation för de dagliga övergreppen. Equipe Media spelar en nyckelroll för att sprida information om Västsahara till resten av världen.

Afrikagrupperna har beslutat att ge årets solidaritetsutmärkelsen till Equipe Media eftersom vi ser deras arbete som verkliga handlingar av solidaritet. Med sina modiga handlingar för att dokumentera kränkningar av de mänskliga rättigheterna och sprida den insamlade informationen över hela världen arbetar Equipe Media mot ett slut på ockupationen och för att förbättra Västsahara-folks levnadsvillkor.
Afrikagrupperna tackar den lokala gruppen i Falun för en viktig och väl genomförd nominering.

Afrikagrupperna är en ideell, partipolitisk och religiös obunden biståndsorganisation med en vision om en rättvis värld. Vi bedriver inget eget utvecklingsarbete utan samarbetar med partnerorganisationer i Angola, Moçambique, Namibia, Sydafrika och Zimbabwe. Vi har tre temaområden: SRHR, Mat och markrättigheter samt Naturresurser, företag och mänskliga rättigheter. Genom vår verksamhet förändras och förbättras tusentals liv varje dag. Afrikagrupperna är en medlemsorganisation med lokalgrupper över hela Sverige. Tillsammans sprider vi information och bildar opinion för global rättvisa.