Europeiskt civilsamhälle kräver ny regional handelspolitik

Europeiskt civilsamhälle kräver ny regional handelspolitik

Idag lanserar en europeisk allians av över 50 civila samhälles organisationer Alternative Trade Mandate. Förslaget är en plan för hur EU: s handels -och investeringspolitik ska verka för människor och planeten, inte bara för någras vinstintressen. Lanseringen sker dagarna innan EU:s handelsministrar och EU kommissionen åker till Världshandelsorganisationens (WTOs) förhandlingar i Bali nästa vecka.

Det nya 20 -sidiga mandatet föreslår att grundläggande principer som mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter och miljöskydd bör driva EU: s handelspolitik. På flera områden , såsom mat, arbete , pengar och råvaror, finns detaljerade förslag till förändringar. Ett förslag är att EU ska bli mer självförsörjande på protein och oljeväxter. Detta som alternativ till importen av (genetiskt modifierade) sojabönor, palmolja och biobränslen från fattiga länder. Denna import har kritiserats för konsekvenserna på miljö och småbönder i Syd. Mandatet uppmanar också EU att hålla europeiska företag till svars för brott mot mänskliga rättigheter, miljöförstöring, skatteflykt och skatteundandragande utanför EU.

De förslag som anges i mandatet utvecklades i en fyraårig process, med offentliga seminarier som hölls över hela Europa. En rad olika grupper i det civila samhället både inom och utanför EU har bidragit.

-  EU: s handelsavtal förhandlas fram bakom lyckta dörrar. De människor som drabbas av dessa avtal har aldrig fått frågan vad de verkligen behöver. Vi uppmanar de som kandidater till EU-parlamentet att stå upp för rättvisa handels och investeringsregler och en stopp för skatteflykt, säger Marja Wolpher från Afrikagrupperna som ska tala på lanseringen av Alternative Trade Mandate Alliance idag.

Mandatet lanseras i Bryssel i eftermiddag, där talare från det globala syd , krisdrabbade länder i Europa,  fackföreningar, invandrargrupper och Europaparlamentets synpunkter på förslagen kommer föras fram. Imorgon arrangeras en " promenad av motstånd och alternativ" genom EU kvarteren i Bryssel.