Folkmassa i Harare försvarar demonstranter

När en demonstration mot zimbabwiska centralbanken bemöttes med våld från polisen imorse, angrep åskådare polisen.

- Det jag såg idag har jag inte sett eller hört hända tidigare i Zimbabwe - att folkmassan, inte demonstranterna, går till angrepp och kolliderar med polisen, säger Deniz Kellecioglu, Afrikagrupperna i Harare.
- Jag såg kort därefter att kravallpolisen arresterat Raymond Majongwe, ledaren för PTUZ (Progressive Teachers Union of Zimbabwe) tillsammans med ett par andra personer.

Majongwe arresterades framför centralbanken i samband med en demonstration i centrala Harare arrangerad av fackföreningsrörelsen ZCTU tillsammans med NCA och andra civila grupperingar.

Demonstranterna protesterade mot centralbankens uttagskvoter. De anser att kvoterna leder till köer dag ut och in, utan att folk hinner se till sina andra behov samtidigt som pengarna långtifrån räcker för att täcka ens basbehoven. Inför demonstration höjde centralbanken den dagliga uttagskvoten om 500 000 (ca 2 SEK) till en veckovis kvot om 10 miljoner.

Polisen bemötte demonstrationen med våld och ett antal demonstranter har misshandlats med batonger.

För mer information kontakta Afrikagruppernas pressekreterare:

Viktoria Olausson, 0735-939139, 08-442 70 67
viktoria.olausson@afrikagrupperna.se