Inspirerande aktivistskola med gäster från södra Afrika

Tillsammans med gäster från fackföreningar och organisationer i Malawi, Sydafrika och Swaziland arrangerar Afrikagrupperna nu en aktivistskola i Stockholm. Cirka femtio deltagare som är eller vill bli aktiva i arbetet för en bättre värld samlas på fredag kväll på Kärsögården utanför Stockholm.

År 2011 är utsett till Frivilligåret i EU. Engagemanget i Sverige är högt, hälften av alla svenskar är involverade i frivilligarbete. Men vilka är medlen för att delta och påverka och hur kan vi koppla ihop arbetet för förändring mellan olika delar av världen?

Afrikagrupperna arrangerar tillsammans med Khanya College, Johannesburg en aktivistskola för alla som är eller vill bli aktiva och som funderar på dessa frågor. Under helgen kommer vi att diskutera arbetsrätt tillsammans med Veronica Karim från Malawi som fått sparken av sockerjätten Illovo för sitt fackliga engagemang, prata om klimatmötet i Durban och det civila samhällets arbete inför det med Khanya College och Greenpeace, och om praktisk aktivism med Ship to Gaza.

Föreläsare under helgen

Elijah Kodisang, Khanya College, Sydafrika

Veronica Karim, Sugar Plantation and Allied Workers Union of Malawi

Archie Sayed, Swaziland Agriculture Plantation and Allied Workers Union of Swaziland