Ja till rättvisa handelsavtal!

Ja till rättvisa handelsavtal!

Idag kommer en europeisk allians av över 50 organisationer att lansera en kampanj där vi uppmanar kandidater till Europaparlamentet att förändra EU:s handels -och investeringspolitik så att den tjänar människor och planeten, inte bara ger vinning åt ett fåtal stora företag.

Kampanjen är ett resultat av en fyraårig process med offentliga workshops över hela Europa under vilken Alternative Trade Mandate, en vision för hur en alternativ handels och investeringspolitik skulle kunna se ut, utvecklades. Det är ett 20-sidigt förslag från civilsamhället för att demokratisera EU:s handels -och investeringspolitik och sätta miljöskydd samt mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter i fokus. Vissa EU-parlamentariker har redan stött förslaget via videomeddelanden.

Handel och investeringar är viktigt för utveckling av länder. Men EU:s nuvarande handelspolitik går ut på att få tillgång till billiga råvaror och gynna europeisk industri. Ska EU:s handelspolitik också bidra till att afrikanska länder lyfter sin befolkning ur fattigdom, så behövs ett rejält omtag, säger Marja Wolpher, temahandläggare hos Afrikagrupperna.

I dag och i morgon kommer medlemmar av Alternative Trade Mandate alliansen att träffa ledamöter och politiska grupper i Europaparlamentet i Bryssel för att samla sitt stöd till kampanjen.

"I en tid av flera globala kriser, behöver Europaparlamentet ledamöter stödja handelsregler som fungerar för människor och planeten. Vi behöver parlamentsledamöter som kan föra handelsavtal ut ur skuggorna och in i ljuset. Vi uppmanar EU-parlaments kandidater att stå upp för demokratiska handels -och investeringsregler som tjänar folket, ekonomin och miljön i stort, inte bara några få vinstintressen, säger Amélie Canonne , samordnare för Alternative Trade Mandate Alliance.

I anslutning till toppmötet mellan EU och Afrika i Bryssel i dag och i morgon, demonstrerade aktivister mot EU: s ekonomiska partnerskapsavtal (EPA) med länder i Afrika, Västindien och Stilla havet utanför EU parlamentet idag.

Kontakta :
Marja Wolpher, temahandläggare Afrikagrupperna, 070-976 29 76, marja.wolpher@afrikagrupperna.se

Amélie Canonne , samordnare för alternativa handels Mandate Alliance [ FR ] , [ EN ]
+33.6.24.40.07.06 , Alternativetrademandate@gmail.com

Bakgrund:
[ 1 ] Nuvarande medlemmar av Alternative Trade mandatet Alliance är : Afrika Kontakt ( Danmark ) , Arbeitsgemeinschaft Bäuerliche Landwirtschaft ( Tyskland ) , AITEC ( Frankrike ) , Alternative Trade Network ( Grekland ) , Attac Österrike , Attac Frankrike , Attac Tyskland , Attac Ungern , Attac Spanien , Bothends ( Nederländerna ) , CAWN , CNCD ( Belgien ) , Colibri ( Tyskland ) , Comhlamh ( Irland ) , kommissionen filippinska gästarbetare (Nederländerna ) , Corporate Europe Observatory ( Belgien ) , Ecologistas en Acción ( Spain ) , Europeiska Milkboard , Fair Trade Advocacy Office ( Belgien ) , Fairwatch ( Italien ) , FDCL ( Tyskland ) , FIAN Tyskland , Mat & vatten Europa , Germanwatch ( Tyskland ) , GMB ( Storbritannien ) , Misereor ( Tyskland ) , inga patent på liv! ( Tyskland ) , Oxfam Tyskland , Philippinenbuero ( Tyskland ) , Plattform Aarde Boer Konsument ( jord , Farmer , konsument - Nederländerna ) , Plattform filippinska migrerande organisationer i Europa , Powershift ( Tyskland ) , Seattle till Bryssel Network , SOMO ( Nederländerna ) , Terra Nuova ( Italien ) , Trade rättviserörelsen ( Storbritannien ) , Transnational Institute (Nederländerna ) , Trocaire ( Irland ) , Vedegylet ( Ungern ) , War on Want ( Storbritannien ) , WEED ( Tyskland ) , World Development Movement ( Storbritannien ) , Za Zemiata ( Bulgarien ) , 11.11.11 . (Belgien)

Våra supporterorganisationer: ActionAid Nederländerna , Afrika Roots Movement (Nederländerna ) , Afrikagrupperna ( Sverige ) , Afrika och Europa Tro och Justice Network ( AEFJN ) , Afrikagrupperna ( Sverige ) , ASEED Europe , Attac Danmark , CEE Bankwatch Network ( headquatered i Tjeckien ) , Rena Kläder Nederländerna , Confédération paysanne ( Frankrike ) , holländska sektionen av Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet ( IKFF - Nederländerna ) , Europeiska federationen för offentliganställdas förbund ( EPSU ) , FAIR TRADE HELLA ( Grekland ) , FIOM - CGIL ( Metallarbetarförbundet- Italien ) , FIAN Nederländerna , FNV Nederländerna , Frankrike Amérique Latine ( Frankrike ) , jordens vänner Europa , Glopolis ( Tjeckien ) , HEGOA ( Spanien ) , indiska kommitté i Nederländerna , Milieu Defensie (Nederländerna ) , National Peace och Justice Network ( UK) , OIKOS ( Nederländerna ) , Philippinenbüro ( Tyskland ) , Plattform Aarde Boer Consumer (Nederländerna ) , Plattform för en ekonomi som bygger på hållbarhet och solidaritet (Nederländerna ) , Respect nätverk i Europa , STRO ( Nederländerna ) , Supermacht ( Nederländerna) , Traidcraft ( Storbritannien ) , transnationella Migrant Platform ( TMP ) , pålitlig Migrants ( Nederländerna ) , La Via Campesina Europa , Wemos (Nederländerna ) , XminY ( Nederländerna )

[ 2 ] Kampanjens webbplats: www.alternativetrademandate.org

[ 3 ] Hämta Alternative Trade mandatet på engelska ( http://www.alternativetrademandate.org/wp-content/uploads/2014/02/Trade-time_for_a_new_vision-JAN14-PRINT.pdf), Spanska (http://www.alternativetrademandate.org/wp-content/uploads/2014/02/Time_for_a_new_vision-ES-JAN14-PRINT.pdf), Franska (http://www.alternativetrademandate.org/wp-content/uploads/2014/02/Time_for_a_new_vision-FR-PRINT.pdf) och holländska (http://www.alternativetrademandate.org/wp-content/uploads/2014/02/Time_for_a_new_vision-NL-PRINT.pdf)

[ 4 ] Varför stödja Alternative Trade Mandate? Svar från EU-parlamentariker och rättvis handelaktivister, http://www.alternativetrademandate.org/why-supporting-the-alternative-trade-mandate-some-responses-in-video/

[ 5 ] För mer information om det civila samhällets aktiviteter runt toppmötet mellan EU och Afrikas: http://www.mynewsdesk.com/se/afrikagrupperna/news/brussels-the-epa-that-the-eu-imposes-vs-the-trade-policy-that-africa-needs-81050