Jakten på resurser orsak till Kongokonflikten

Kongo är ett av världens rikaste länder på naturresurser, samtidigt ett av de mest krigsdrabbade och med enorma humanitära konsekvenser. De senaste 10 åren beräknas 5 miljoner ha dött på grund av detta.

- Färre än en procent av dödsoffren har orsakats av direkta krigshandlingar. De flesta liv skördas av sjukdomar och brist på mat och skydd. För att få en hållbar fred och slut på konflikterna i Östra Kongo, behöver man angripa grundorsakerna till kriget; det handlar om mineraler och om landkonflikter framför allt. Många länder är inblandade i exploateringen av resurserna i DR Kongo.

Ulrika Blom Mondlane talar den 5 maj klockan 18:30 i Viktoriahuset, Linnégatan, Göteborg, lokal Krokodilen.
Ulrika är i Sverige till den 10 maj och kan nås på tel 073 6311891

För mer information kontakta Afrikagruppernas pressekreterare:
Viktoria Olausson, 0735-939139, 08-442 70 67
viktoria.olausson@afrikagrupperna.se